در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هشدار‌ هواشناسی به کشاورزان و دامداران درباره کاهش دما/ رشد ۲۱ درصدی بارش نسبت به نرمال

مدیرکل هواشناسی کشاورزی گفت:با ورود سامانه بارشی و کاهش دما کشاورزان مراقبت‌های لازم را به عمل آورند تا محصولشان آسیبی نبیند.

مسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  از افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهر‌های صنعتی و پرجمعیت خبر داد و گفت: بنابر نقشه‌های هواشناسی تا روز سه شنبه به سبب سکون نسبی جو انتظار می‌رود که بر غلظت آلاینده‌ها در کلانشهر‌ها بویژه تهران، اراک، کرج، قزوین و اصفهان اضافه شود. همچنین طی روز‌های دوشنبه و سه شنبه آلاینده‌ها در مشهد هم رشد پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تا روز سه شنبه پدیده بارشی خاصی در کشور نداریم، افزود: از بعدازظهر سه شنبه با ورود سامانه جدید بارشی از شمال غرب و غرب، بارش برف و باران در این مناطق آغاز می‌شود و روز چهارشنبه نیمه غربی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حقیقت ادامه داد: از روز سه شنبه به بعد با ورود موج جدید بارش در اکثر مناطق نیمه غربی کشور بارش خواهیم داشت.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه‌ای به کشاورزان بیان کرد: با ورود سامانه بارشی و کاهش دما به کشاورزان، گلخانه داران و صیفی کاران توصیه می‌شود که به سبب احتمال سرما مراقب‌های لازم را به عمل آورند تا محصولشان آسیبی نبیند.

این مقام مسئول افزود: کشاورزان مناطق گرمسیری بویژه کلزاکاران تا روز سه شنبه نسبت به مبارزه و سم پاشی علیه موم کلزا اقدام کنند.

به گفته وی، با توجه به کاهش دما در نیمه شرقی کشور به دامداران توصیه می‌شود که به سبب ایجاد بیماری‌های گوارشی، دام‌ها به هیچ عنوان از آب یخ زده استفاده نکنند.

این مقام مسئول در توصیه‌ای دیگر به کشاورزان بیان کرد: با توجه به آفتاب سوختگی درختان ناشی از برف در مناطق شرق، غرب و مرکز کشور، کشاورزان اقدام به رنگ آمیزی درختان با رنگ سفید کنند.

رشد ۲۱ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال ۶۱.۲ میلی متر، مدت مشابه سال قبل ۵۹.۴ میلی متر و دوره بلندمدت ۵۰.۸ میلی متر بوده است که این امر رشد ۲۱ درصدی بارش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی کشاورزی در پایان با بیان اینکه بارش‌های ۸ استان کماکان کمتر از نرمال است، تصریح کرد: بنابر آمار بارش استان‌های گلستان، خراشان شمالی، گیلان، هرمزگان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی کمتر از نرمال است که با ورود سامانه جدید بارشی انتظار می‌رود که بر بارش آذربایجان‌ها افزوده شود و به محدوده نرمال برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار