در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

وجود ارز چند نرخی در بودجه منجر به تورم می‌شود

کارشناس اقتصادی گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها موجب کاهش قیمت کالا‌های اساسی نشده است بلکه خود یکی از عوامل کسری بودجه به حساب می‌آید.

هادی ترابی فر کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی  در گفت وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چند نرخی بودن ارز در بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: قطعا چند نرخی بودن ارز تبعات تورمی خواهد داشت. اما باید این نکته را هم مدنظر داشت که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش رانت می شود.

او ادامه داد: از اقدامات نادرست در سال‌های اخیر اختصاص ارز ۴٢٠٠ تومانی به عنوان تامین کالاهای اساسی بود. این امر نه تنها به کاهش قیمت کالا‌ها منجر نشد بلکه موجب هدر رفت منابع ارزی بسیاری شده است.

ترابی فر با بیان اینکه  یکی دیگر از اقدامات اشتباه در تنظیم بودجه در دو، سه سال اخیر، اضافه کرد:  اختصاص ارز ۴٢٠٠ تومانی به عنوان تامین ارزان کالای اساسی مردم بود. در حالی که نه تنها کالایی به صورت ارزان در اختیار مردم قرار داده نشد، بلکه به واسطه همین طرح منابع ارزی زیادی از کشور خارج شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: معتقد هستم ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ترجیحی منجر به حمایت از دهک‌های ضعیف و کم برخوردار جامعه نشده و از هدف حمایت معیشتی خود منحرف شده است.

او ادامه داد: درواقع کالا‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن‌ها تعلق گرفته است، حتی اگر به قیمت ارز نیمایی محاسبه می‌شدند در حال حاضر باید با کاهش قیمت این کالا‌ها در بازار مواجه می‌شدیم. در برخی مواقع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای بعضی از کالا‌های مشخص به کاهش قیمت آن‌ها منجر و به دلیل هدر رفت منابع خود به عاملی برای کسری بودجه دولت تبدیل شده است.


بیشتر بخوانید: 


ترابی فر بیان کرد: دولت می‌گوید قصد دارد با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی تورم را کاهش دهد، اما تاکنون نتیجه‌ای عکس داشته است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی  در پایان یادآور شد: ارز ۴٢٠٠ تومانی به عاملی برای تشدید کسری بودجه بوده است و در نهایت منجر به افزایش قیمت کالا‌های اساسی شده است. به نظر می‌رسد حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی از لایحه بودجه ١۴٠٠ و تک نرخی کردن ارز می‌تواند به ثبات قیمت‌ها کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار