اعلام آمادگی ترکیه برای گفتگو با اروپایی‌ها به منظور حل ‌و فصل تنش‌ها

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد مسائل مرتبط با مدیترانه شرقی را نه با تنش بلکه با مذاکره میان آنکارا و طرف‌های اروپایی می‌توان حل کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، برای گفتگو با طرف‌های اروپایی به منظور از بین بردن تنش‌های موجود اعلام آمادگی کرد.

او طی سخنانی اظهار کرد: باور داریم که مسائل مرتبط با مدیترانه شرقی را نه با تنش بلکه با مذاکره میان تمامی بازیگران منطقه می‌توان حل کرد.

رئیس جمهور ترکیه افزود: پیشنهاد ما برای برگزاری کنفرانسی با حضور تمامی کشور‌های شرق مدیترانه و ترک‌های قبرس هنوز روی میز است.

اردوغان در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: ترکیه کشوری است که مرز دریایی طولانی در مدیترانه دارد و نمی‌توانیم تنها از دور نظاره‌گر تحولات در این منطقه باشیم. به صراحت گفتیم طرح‌ها و نقشه‌هایی که سعی دارند کشورمان را در سواحل آنتالیا محصور کنند، نخواهیم پذیرفت.

او در ادامه تاکید کرد: ما به دنبال نادیده گرفتن حقوق یا قوانین کسی نیستیم. اما موضعمان در برابر ذهنیت‌های «راهزن» که به دنبال پایمال کردن حقوق ما هستند٬ قاطع است. کشورمان در مسئله مدیترانه شرقی به هیچ وجه دنبال تنش نیست٬ بلکه حامی صلح٬ همکاری و برقراری عدالت است.

رئیس جمهور ترکیه ضمن انتقاد از مواضع اروپایی‌ها گفت: اتحادیه اروپا باید از نابینایی راهبردی که دچار آن شده رهایی یافته و اجازه سوءاستفاده از خود به یونان و بخش روم نشین قبرس در مسائل مربوط به مدیترانه شرقی را ندهد. از تمام کشور‌های همسایه در دریای مدیترانه می‌خواهم که دیگر از این مسئله (مدیترانه شرقی) به عنوان «بازی با جمع صفر» دست بردارند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه در ماه‌های اخیر اوج گرفته است. آنکارا در حالی فعالیت های حفاری و اکتشاف خود در شرق دریای مدیترانه را مجددا آغاز کرده، که آتن هشدار داده ترکیه وارد حریم اقتصادی یونان شده است. در مقابل اردوغان تاکید کرده که فعالیت ترکیه در شرق مدیترانه دقیقا مطابق با حقوق دریایی است.

مقامات ارشد اتحادیه اروپا امروز در نشست خود برای تحریم ترکیه تصمیم‌گیری می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار