اردوغان: امیدوارم فرانسه هرچه زودتر از شر مکرون رهایی یابد

رئیس جمهور ترکیه در اظهارات اخیر خود گفت امیدوار است که هر چه سریعتر ریاست جمهوری مکرون پایان یابد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، در اظهارات امروز (جمعه) خود علیه «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی خود، تاکید کرد: «مکرون مشکل فرانسه است. فرانسه در دوره بسیار بد و خطرناکی قرار دارد. امیدوارم فرانسه هرچه زودتر از شر مکرون رها شود.»

در ادامه نیز این مقام ارشد ترکیه به اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه اشاره داشت و گفت: «اگر فرانسه از شر مکرون رها نشود، تا همیشه اعتراض جلیقه زردهایی که به جلیقه قرمزها تبدیل می‌شوند را خواهد دید و این خطر جدی فرانسه را تهدید می‌کند.»

هفته جاری اخبار حاکی از آن بود که در بیش از ۷۰ شهر فرانسه، علیه سیاست‌های دولت مکرون و به طور خاص خشونت و نژادپرستی ساختاری در بدنه پلیس تظاهرات گسترده‌ای انجام شد.

هرچند هیچ اشاره‌ای به زخمی‌ها و بازداشتی‌های معترضان نشده، اما در شبکه‌های اجتماعی تعداد زخمی‌ها ده‌ها نفر و تعداد بازداشتی‌ها حدود ۱۰۰ نفر اعلام شده است.

در تظاهرات روز قبل آن علیه خشونت و نژادپرستی پلیس فرانسه نیز ده‌ها خودرو به آتش کشیده شد و یک روزنامه نگار فرانسوی هدف خشونت پلیس قرار گرفت.

مدتیست تنش‌ها میان ترکیه و فرانسه بالا گرفته و با اظهارات اسلام‌ستیزانه مکرون این مسئله شدت بیشتری نیز پیدا کرده است.

به طور مثال، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه با نشریه «اوئست فرانس» ضمن غیرقابل پذیرش خواندن رفتار ترکیه خواهان پاسخ اتحادیه اروپا به رفتار این کشور شد.

لودریان در این مصاحبه به انتقادات اخیر ترکیه به ویژه انتقادات اردوغان که مستقیماً از مکرون انتقاد کرده بود، پرداخت و تصریح کرد این اقدام حمله به ارزش‌های اروپایی است.

در آن زمان وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد در نشست ماه دسامبر درباره این کشور تصمیم‌گیری خواهد شد و «اگر رفتار ترکیه تغییر نکند گزینه‌های مختلفی از جمله تحریم‌ها روی میز هستند.»

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار