قاسمی: محدودیت‌های درنظر گرفته علیه کرونا هوشمند است / پیش‌بینی یک بسته حمایتی برای جبران خسارت اصناف از کرونا

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا توضیحاتی را درباره اعمال محدودیت‌های جدید ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  جزئیات محدودیت‌های جدید کرونایی امشب ۲۷ آبان ماه در برنامه تیتر امشب با حضور حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا و شهرام آدم نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت.

حسین قاسمی دبیر کمیته امنیت اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با اشاره به اینکه محور مهم در طرح هوشمند محدودیت‌های کرونایی، شهر‌ها هستند، گفت: همان طور که رئیس جمهور نیز اعلام کرد، این محدودیت‌ها تا پایان کرونا وجود خواهد داشت لذا این محدودیت‌ها محدودیت‌هایی هوشمند هستند.

او ادامه داد: بسته به شرایط شهر‌ها محدودیت‌ها تغییر می‌کنند، مثلا اگر بعد از این دو هفته وضعیت تهران از حالت قرمز به زرد یا نارنجی تغییر پیدا کرد، شرایط محدودیت‌های مربوط به شرایط زرد یا نارنجی در تهران اجرا خواهد شد، نه در تهران، بلکه در کل شهر‌ها وضعیت به همین منوال خواهد بود.

قاسمی افزود: آنچه که دولت در توان دارد و امکان پذیر است قطعاً انجام خواهد شد و از هیچ کمکی فروگذار نخواهیم بود.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با بیان اینکه بیماریابی صرفاً برای حفظ سلامت آحاد جامعه است، گفت: باید تعادلی بین حوزه‌های مختلف داشته باشیم، شاید تا به الان به صورت تهاجمی حرکتی را انجام نداده ایم و الان تمام اقداماتی که در نظر گرفته شده به معنای به چالش کشیده شدن حقوق شهروندی نیست، بسیاری از عزیزانی که دچار بیماری می‌شوند علامتی ندارند و بیشترین خطر از ناحیه آن‌هاست.

وی ادامه داد: برای جبران خسارت اصناف از کرونا، یک بسته حمایتی پیش‌بینی شده است. اجرای این وظیفه به خود وزارت صمت و اتاق اصناف ایران محول شده و دوستان زحمت کشیدند در حوزه‌های بانکی و بیمه‌ای و خدماتی که از دستگاه‌های دولتی به آن‌ها ارائه می‌شود تدبیری را درنظر گرفته‌اند. در داخل طرح هوشمند مقابله با کرونا، حمایت از اصناف مثل مسائل بانکی و صنفی، چک و وام تدارک دیده شده است و دولت از هیچ کمکی به اصناف کوتاهی نخواهد کرد.

قاسمی گفت: طرح هوشمند یکی از راه‌های قطع زنجیره کروناست و از اول آذر تا زمان کنترل این بیماری اجرایی می‌شود لذا تست گسترده، آموزش، تعیین محدودیت‌ها از موارد این طرح است.

او با بیان اینکه وقتی بیماری مزمن شده است نیازمند طرح بلند مدت هستیم خاطرنشان کرد: در این طرح معیار، میزان افراد بستری در بیمارستان‌ها است، بنابراین گستره طرح هوشمند که از اول آذر اجرایی می‌شود شامل حوزه اداری، بازرگانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی است.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها با دو سوم کارکنان خود باید فعالیت کنند و برخی مشاغل هم کلاً تعطیل هستند، ادامه داد: جلسات اداری در شهر‌ها هم باید کنترل شده باشد و بر اساس وضعیت شهر‌ها شیوه نامه‌ها اعلام شده است.

او با بیان اینکه نظارت بر عهده وزارت بهداشت است، اما در حوزه اجرایی و اداری، اصناف، آموزش و تردد شهری برای متخلفان جرایمی در نظر گرفته شده است گفت: از امروز قرار است تست‌ها به ۱۰۰ هزار برسد و افزایش میزان بیماری به دلیل افزایش تست‌ها خواهد بود.

محمدباقر مجتبایی دبیرکل اتاق اصناف ایران هم در ادامه برنامه گفت: سه میلیون واحد صنفی داریم که یک و نیم میلیون واحد صنفی مستقیماً از کرونا آسیب دیده اند، همچنین ۶ میلیون شاغل در اصناف هستند لذا وقتی قرار است که حجم کاری کم باشد، این افراد نیازمند حمایت جدی هستند.

مجتبایی با اشاره به اینکه نقش اصناف در برآورد نیاز‌های جامعه زیاد است اما با وجود آسیب‌های مالی، محدودیت‌ها را رعایت خواهند کرد، افزود: نظارت‌ها در اصناف زیاد شده است و کسانی که رعایت نکنند واحد آنها در شهر‌های قرمز دو هفته بسته خواهد شد.

دبیرکل اتاق اصناف ایران اظهار کرد: اگر قرار باشد اصناف تعطیل شوند باید فعالیت سایر مشاغل و وصول بدهی‌ها هم به تعویق بیفتد.

مجتبایی افزود: بیش از ۶۰ درصد اصناف ما مستاجر هستند نمی‌شود مغازه‌ها بسته باشند، ولی اداره پابرجا باشد و وصول اموال، بدهی مالیاتی، تامین اجتماعی و جرایم پابرجا باشد اگر قرار است تعطیل باشند باید این امور هم تعدیل شوند.

او بیان کرد: رسته‌های جدیدی اضافه شده تا نیاز‌های مردم را تامین کنیم، نقش اصناف در تامین نیاز‌ها واضح است لذا شاهدیم با مسئولیت پذیری که جامعه صنفی داشتند، بدون چالش نیاز مردم تامین شده است و الان باز هم اصناف علی رغم همه خسارت‌ها همراهی و همکاری لازم را دارند.

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه محدودیت‌ها برای کم کردن تماس‌های مردم است، گفت: طبیعت بیماری و نقطه قوت آن در تجمع افراد است لذا محدودیت‌ها برای کم کردن تماس‌های مردم است، محدودیت‌ها در گذشته به طور میانگین به صورت ۶۰ درصد اجرا شده است و این درصد در تهران کمتر است.

او با اشاره به اینکه محدودیت‌های اول آذر بدون مشارکت مردمی تاثیری نخواهد داشت، اظهار کرد: در جلسه کمیته عالی نظارت که مسئولیت آن به عهده وزارت بهداشت است بر دقت تمام دستگاه‌های ناظر بر اجرای طرح تاکید شد.

شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه رصد بیماران با تست مثبت کرونا انجام می‌شود و بلیت به افرادی که کرونا دارند فروخته نمی‌شود افزود: فاصله گذاری‌ها در راه آهن و فرودگاه‌ها به جد رعایت خواهد شد.

آدم‌نژاد با اشاره به کاهش تردد‌ها با اشاره به اینکه ۲۷ درصد تردد‌های بین شهری کاهش پیدا کرده است افزود: ضد عفونی کردن معابر و مراکز شهری در دستور کار ما قرار دارد لذا فاز بعدی رصد بیماران کرونایی با پیگیری موبایل است و موارد حقوقی این موضوع در حال انجام است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: خدمات مجازی به صورت الکترونیک حدود ۸۰ درصد است و سعی می‌کنیم این میزان به ۱۰۰ درصد برسد، همه بلیت‌ها از سامانه وزارت بهداشت استعلام می‌شود و در صورت مثبت بودن تست فرد متقاضی، بلیت به او فروخته نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.