۲۵ آبان روز حماسه ایثار اصفهان برای یک ملت

آبان ماه سال ۶۱ اصفهانی‌ها ۳۷۰ شهید عملیات محرم را بر دوش خود تا گلستان شهدا بدرقه کردند.

۲۵به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، آبان ماه سال ۶۱ اصفهانی‌ها ۳۷۰ شهید عملیات محرم را بر دوش خود تا گلستان شهدا بدرقه کردند. چنین تشییع جنازه‌ای در یک روز کم سابقه است. از این رو این روز را روز حماسه و ایثار نامیدند.

سخنان تاریخی امام خمینی (ره) به مناسبت تشییع ۳۷۰ شهید دراصفهان اینگونه بود: در کجای دنیا جایی را مثل اصفهان پیدا می‌کنید که چند روز پیش ۳۷۰ شهیدش را تشییع کردند. همین ملت شهید داده همچنان بر خدمت خود به اسلام ادامه می‌دهند. (صحیفه نور، جلد ۱۷، سخنرانى ۳/۹/۶۱)

بخشی از سخنان حضرت آیت الله خامنه‌ای در سالروز ۲۵ آبان در جمع مردم اصفهان هم اینگونه است:من لازم میدانم در همین زمینه (مناقب اصفهان، مردم اصفهان) چند جمله‌ای عرض کنم، این‌ها شناسنامه این مردم مومن وغیرتمند و ایستاده پای کار به حساب می‌آید. مردم اصفهان در یک روز سی صد وهفتاد شهید را تشیع کردند، خم به ابرو نیاوردند، بماند که همان روز اعزام به جبهه داشتند پشتیبانی داشتند و حرکت کردند.

این خیلی مهم است همانطور که امام از این حرکت تجلیل کردند و فرمودند (در آبان سال ۶۱ که در یک روز سیصد وهفتاد شهید تشیع شد در همان ماه تعداد شهدای اصفهان بیش از هزار نفراست خوب چه کسی شهید می‌شود آن کسی که در میدان جنگ است، در میدان خطر است، پیشرو است) پیشتازی اصفهان در دفاع از اسلام وکشور و اینک هم دفاع از حریم اهل بیت (ع) را باید در ذات اصلی این مردم غیور که شیعه‌ی واقعی مولای متقیان علی ع هستند جستجو کرد.

در این دفتر درخشان صفحاتی وجود دارد که از درخشش ویژه‌ای برخوردار است. ' همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مردم اصفهان در سالروز حماسه ۲۵ آبان در سخنانشان، حماسه ایثار مردم اصفهان را در ۲۵ آبان سال ۱۳۶۱، مصداق دیگری از سرافرازی در امتحانات الهی برشمردند و افزودند: 'در آن روز عظیم، مردم اصفهان همزمان با تشییع ۳۷۰ شهید، هزاران نفر دیگر از جوانان رشید خود را راهی جبهه‌ها کردند و نماد برجسته‌ای از ایثار و سرافرازی آفریدند.
 
  حضرت آیت الله خامنه‌ای حضور مردم مؤمن، انقلابی و با فرهنگ اصفهان را در قضایای مختلف 'قبل از انقلاب، دوران انقلاب، جنگ تحمیلی و عرصه‌های مختلف رشد و پیشرفت کشور '، تجلی روح ایمان و ایثار و جهاد مردم این استان دانستند و خاطر نشان کردند: 'تأمل و تفکر در این افتخارات، باعث درک هویت و استعداد درونی مردم اصفهان می‌شود و راه استمرار پیشرفت و پیشتازی و عزت این مردم را آشکار، می‌سازد.

اما نگاهی به آنچه در عملیات محرم و ۲۵ آبان سال ۱۳۶۱ رقم خورده گویای عظمت و بزرگی اصفهان و مردم این شهر است.
سردار سید احمد موسوی مسئول اطلاعات عملیات لشکرامام حسین (ع) در گفتگو با خبرنگار ما گفت:لشکر ۱۴ دراین عملیات سه محور داشت محور چم سری، ربوط و چم هندی.

او افزود: وقتی عملیات شد در محور چم سری سه گردان از خودمان و سه گردان از لشکر علی بن ابیطالب (ع) بردیم آن طرف آب و با توجه به پیش بینی که از قبل کرده بودیم معبر هم باز شد و عملیات با موفقیت انجام شد، خط دشمن را شکستیم و به جاده‌ای که می‌رفت برای شرهانی رسیدیم و در اولین جائیکه می‌شد بمانیم یعنی تپه‌های ماهور بود.

مسئول اطلاعات عملیات لشکرامام حسین (ع) ادمه داد: چیزی در حد ۳ الی ۴ کیلومتر از خط رودخانه رد کرده بودیم و آنجا اولین جایی بود که نیرو‌های گردان ماندند و خط پدافندی تشکیل دادند در دو محور دیگر وقتی گردان‌های اولی از آب عبور کرده بودند گردان‌های بعدی که خواستند عبور کنند هم فشار آب زیاد شده بود و هم ارتفاع آب لذا به مشکلاتی برخوردند و به راحتی نتوانستند آن طرف آب بروند و با توجه به اینکه عملیات هم شروع شده بود و ما در محور‌های دیگر جلو رفته بودیم.

موسوی افزود: این گردان‌ها قرار بود از آب عبور کنند و تعدادی دچار فشار آب شدند و با چفیه به هم گرده زده بودند دست هم را گرفته بودند، اما در نهایت این دو محور یعنی ربوط و چم هندی این مشکل را پیدا کردند آن گردان هم که آن طرف رفته بود وقتی نتوانست در ادامه گردان دیگر و پشتیبانی برود آن طرف دستور عقب نشینی به آن‌ها داده شد.

او در ادامه گفت:تلفات دو چندان شد آن‌ها که می‌خواستند برگردند با فشار آب روبرو شدند که هر چه به صبح می‌رسیدیم فشار و ارتفاع زیاد می‌شد و تعدادی بچه‌ها شهید شدند. بعد از این هم که ما در محور چم سری رفته بودیم جلو این دو محور هم عقب آمدند و همه از طرف چم سری ادامه عملیات دادند و طی چند مرحله عملیات به شرهانی و زبیدات رسیدم.

سردار سید احمد موسوی اظهار کرد: در عملیات محرم ۱۵ گردان حضور داشتند که در کنار هر سه گروهان از نیرو‌های بسیج و سپاه یک گروهان از گروه‌های ارتش قرار داشت. از شهدای مسئول این عملیات می‌توان به شهید مهدی نصر، مسئول محور عملیات، شهید حشمتی فر فرمانده گردان خمپاره انداز عملیات و ۱۰ طلبه و روحانی اشاره کرد. ۲۵ آبان در اصفهان به نام روز حماسه و ایثار نامگذاری شده است به این دلیل که در فاصله ۱۱ آبان همزمان با شروع عملیات محرم تا ۲۵ آبان، تشییع نخستین گروه از شهدای اصفهان صورت گرفته است. از افتخارات اصفهان این است که در یک ۲۴ ساعت ۳۷۰ شهید در اصفهان تشییع شده است.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.