حجت الاسلام دکتر داوود فیرحی درگذشت

حجت‌الاسلام و المسلمین داوود فیرحی در اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

به گزارش  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر داوود فیرحی استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه‌های علوم‌سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام، صبح امروز  براثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان لاله تهران درگذشت.

حجت الاسلام داوود فیرحی سال ۱۳۴۳ در زنجان متولد شد، علوم دینی را تا پایان مقدمات در مدرسه علمیه شهرستان زنجان خواند و سپس سطح و خارج فقه و اصول را از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۰ در حوزه علمیه قم آموخت.

همزمان از سال ۱۳۶۶ در دانشگاه تهران در رشته کارشناسی علوم سیاسی قبول شد و این رشته را تا مقطع دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از همین دانشگاه ادامه داد و رساله دکترای خود را با عنوان «دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام» در سال ۷۸ ارائه کرد. این رساله که با الهام از روش شناسی فوکو و هرمنوتیک گادامر تنظیم شده است به بررسی مناسبات قدرت و دانش در دوره میانه اسلام پرداخته و چگونگی زایش دانش سیاسی دوره میانه را کاوش کرد.

وی مؤلف ۱۰ کتاب و همچنین دارای حدود ۶۰ مقاله منتشره در مجلات و کنفرانس‌های علمی در حیطه اندیشه سیاسی اسلام است. همچنین راهنمایی رساله‌های متعددی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه اندیشه سیاسی اسلام را عهده‌دار بود.

پیش از این دکتر داوود فیرحی در دوره کارشناسی ارشد هم رساله «اندیشه سیاسی شیعه در دوره قاجاریه» را نوشت. این رساله به بررسی اندیشه سیاسی فقیهان مشهور شیعه در دوره قاجار اختصاص دارد و کوشش می‌کند مهمترین مکاتب فقهی_سیاسی شیعه را که در دوره قاجاریه بسط یافته و حضور خود را کماکان در تحولات مشروطه و انقلاب اسلامی به بعد در ایران، حفظ و تحقیق کرد.

از داوود فیرحی تاکنون کتاب‌های «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام»، «نظام سیاسی و دولت در اسلام» «تاریخ تحول دولت در اسلام»، در دست انتشار یا منتشر شده است و نیز ۳۰ مقاله از وی هم در حوزه اندیشه سیاسی اسلام در مجلات و کنفرانس‌های علمی انتشار یافته است. از دیگر آثار وی می‌توان  به دین؛ بازیگر جهانی، او می‌آید، الگوی مدیریت زیبا، خمینی (ره) تجسم زیباشناختی اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
اين كرونا اساتيد وبزرگانى را از ما گرفت كه سالها طول مى كشد تا جايشان پر شود ،لطفا مردم مراقب خود ومراقب ديگران باشيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
روحش‌شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
امان از کرونا
آخرین اخبار