چاقو دومین صنعت دستی ارز آور زنجان

معاون صنایع دستی استان زنجان گفت: صنعت چاقوسازی بعد از فرشبافی دومین رتبه را بین صنایع دستی ارز آور در استان زنجان دارد.

الناز خدایی فرد معاون صنایع دستی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: صنعت چاقوسازی بعد از فرشبافی دومین رتبه را بین صنایع دستی در ارز آوری برای استان زنجان دارد و در حال حاضر حدود یکهزار و ۵۰۰ صنعتگر زنجانی در حوزه چاقوسازی فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: چاقوی زنجان به ۱۷ دسته تقسیم می‌شود که در هر دسته انواع چاقو تولید می‌شوند برای مثال دسته کلکسیونی که شامل شمشیر، قمه و قداره است و برای ساخت آن نیز زمان زیادی صرف می شود.
 
خدایی فرد با اشاره به اینکه هر صنعتگر در دسته چاقوی آشپزخانه و با تیغه ساده می تواند روزانه بین۲۰ تا ۲۵ قبضه چاقو تولید کند گفت: طبق این آمار ها هر چاقوساز می تواند طی یک سال تعداد ۵ میلیون چاقو تولید کند.

او افزود: از ویژگی‌های بارز چاقوی زنجان می توان به طراحی‌های ظریف و خلاقانه، قدمت بالا ، آب دیدگی زیاد، تیزی و استحکام تیغه به دلیل استفاده از استیل ضدزنگ  اشاره کرد که این عوامل سبب تمایز چاقوی زنجان از دیگر چاقو‌ها  شده است.
 
معاون صنایع دستی استان زنجان گفت: قدمت چاقوسازی در  زنجان به دوره هخامنشیان باز می گردد و مدرک مستند آن پیدا شدن چاقو در کنار جوان ترین مرد نمکی می باشد.

او با بیان اینکه چاقوی استان زنجان به کشور های امارات، آلمان، سوئیس،چین، پرتغال، اکراین و از همه مهمتر به عراق صادر می شود گفت:  مقصد اصلی دریافت کننده چاقوی صادراتی زنجان کشور عراق می‌باشد، اما در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا هیچگونه صادراتی صورت نمی گیرد.

خدایی فرد با تاکید بر لزوم بیمه شدن صنعتگران افزود: در حال حاضر یکهزار و ۱۰۰ نفر از صنعتگران استان زنجان از بیمه صنعتگری استفاده می‌کنند که ۴۰ درصد آن شامل صنعتگران چاقوساز می‌شود و بخشی از صنعتگران نیز از بیمه حمایتی دولت استفاده می کنند و برخی دیگر نیز خودشان اقدام به پرداخت بیمه کرده اند.
 
جرجیسی نایب رئییس اتحادیه چاقوسازان استان زنجان نیز در تکمیل اعلام وضعیت بیمه صنعتگران چاقو ساز گفت: چیزی بالغ بر۸۰درصد صنعتگران چاقوساز استان زنجان بیمه ندارند و این در حالیست که صنعت چاقو سازی جزء مشاغل سخت محسوب می شود.
 
او افزود میزان ارز آوری صنعت چاقوسازی تقریبا ۴برابر بیشتر از ارز آوری ۵ بشکه نفت می باشد و صنعتگران چاقوساز نیازمند توجه و حمایت بیشتری می باشند تا این صنعت ارزشمند و ارز آور بیش از پیش رونق پیدا کند.
 
انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.