یونان: اقدامات ترکیه در مدیترانه تهدید مستقیم امنیت منطقه است

وزارت خارجه یونان طی بیانیه‌ای اقدام ترکیه در اعزام کشتی تحقیقاتی خود به شرق دریای مدیترانه را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه یونان تصمیم ترکیه برای اعزام یک کشتی تحقیقاتی به شرق دریای مدیترانه را «تهدیدی مستقیم برای صلح و امنیت منطقه ای» خواند و آن را محکوم کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه یونان در بیانیه تازه خود اقدام دولت ترکیه در شرق دریای مدیترانه را تحریک آمیز و در تعارض با صلح منطقه‌ای ارزیابی کرد.

بیانیه وزارت خارجه یونان پس از آن منتشر شد که ترکیه از بازگشت کشتی تحقیقاتی خود به دریای مدیترانه پس از یک وقفه کوتاه خبر داد. روز یکشنبه، طبق اطلاعات به اشتراک گذاشته شده از طریق سیستم هشدار NAVTEX، نیروی دریایی ترکیه تأیید کرد که این کشور فعالیت‌های تحقیقاتی خود را در منطقه تا ۲۲ اکتبر ادامه خواهد داد.

ذخایر گاز شرق مدیترانه به موضوعی برای ایجاد تنش میان ترکیه، یونان و قبرس تبدیل شده است. ترکیه و یونان که هر دو عضو ناتو هستند بر سر قلمروی دریایی و حق اکتشاف انرژی در شرق مدیترانه به شدت اختلاف نظر دارند. ماه گذشته که آنکارا کشتی «اوروک ریس» را به آب‌های مدیترانه اعزام کرد تنش‌ها میان دو کشور به اوج خود رسید به طوری که یونان به نیرو‌های نظامی خود حالت آماده‌باش داد.

اخیرا «استلیوس پتاساس» سخنگوی دولت یونان اعلام کرد آتن به از سرگیری مذاکرات با ترکیه در مورد مناطق دریایی مورد مناقشه نزدیک است. گفتگو‌های قبلی میان آتن و آنکارا در مورد تعیین مرز‌های دریایی در سال ۲۰۱۶ متوقف شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار