حمله گراز‌های وحشی به زمین‌های کشاورزی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: گله گراز‌ها به مزارع روستا‌های جوار تالاب بین المللی کانی برازان در مهاباد حمله کردند.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: حمله گله گراز‌ها به مزارع روستا‌های حاشیه تالاب کانی‌برازان مهاباد باعث از بین رفتن مزارع و ایجاد خسارت زیادی به کشاورزان شد.

سخنور با بیان اینکه روستائیان برای جبران خسارت ناشی از حمله گراز‌ها باید مزارع خود را بیمه محصولات کشاورزی کنند، افزود: طبق قانون، کشاورزان باید در مزارعی که به زیستگاه گراز‌ها در سواحل جنوبی دریاچه ارومیه و تالاب بین‌المللی کانی‌برازان نزدیک است، با فنس‌کشی مزارع و ایجاد گودال از حمله گزار‌ها به مزارع خود جلوگیری کنند.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول در خصوص سرشماری گراز‌ها در محدوده تالاب کانی‌برازان اذعان کرد: گراز‌های کانی‌برازان بیشتر در محدوده نیزار‌های روستای داشخانه زیست می‌کنند و تاکنون گله‌های ۸۵ قلاده‌ای، ۴۴ و ۳۶ قلاده‌ای در این منطقه مشاهده شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد همچنین در رابطه با مجوز شکار گراز‌ها اضافه کرد: با توجه به افزایش جمعیت گراز‌ها و حمله آن‌ها به صورت گله‌ای به مزارع، مجوز شکار آن به برخی اقلیت‌های مذهبی منطقه (برای مصرف) و تعدادی میرشکاران (به شرط دفن لاشه) داده شده است.

حمله گراز‌های وحشی به زمین‌های کشاورزی

گراز‌ها سر از روستای جوار تالاب کانی برازان درآوردند

کشاورزان مدعی شدند که گله گراز‌ها در این فصل که به زمان برداشت محصول نزدیک می‌شوند با حمله به مزارع ذرت و چغندرقند، محصول آن‌ها را تخریب می‌کنند و حتی باعث ایجاد شیار‌های عمیق در مزارع شده و آن را ناهموار می‌کنند.

تالاب کانی‌برازان از گذشته یکی از زیستگاه‌های گراز‌ها در منطقه بوده و حتی نام این تالاب هم در زبان محلی "چشمه گرازها" است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.