مهاجرت پاییزی نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب کانی برازان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: نخستین گروه از پرندگان مهاجر در تالاب کانی برازان فرود آمده و در این تالاب اسکان یافته اند.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: با کاهش تدریجی دمای هوا در مناطق شمال سیبری و کشور‌های اسکاندیناوی و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، نخستین گروه از پرندگان مهاجر وارد تالاب بین المللی کانی برازان شده اند.

این مقام مسئول افزود: این پرندگان شامل ۸ هزار قطعه خوتکا، ۳۵۰ فلامینگو و ۱۰۰ قطعه کفچه نوک، و دسته‌های چندصدتایی از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی است.

سخنور اضافه کرد: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از شمال به جنوب مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه پرداخته و با کاهش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق گرمتر ادامه می‌دهند.

او بیان کرد: مدت حضور پرندگان مهاجر در این تالاب متفاوت بوده و برخی از گونه‌ها زودتر و برخی دیگر دیرتر این تالاب را ترک کرده و بعضی از گونه‌ها نیز زمستان خود را در کانی‌برازان و دیگر تالاب‌های منطقه سپری می‌کنند.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به شرایط مطلوب و امنیت موجود در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، پیش‌بینی کرد فرود پرندگان در این تالاب تا قبل از شروع یخبندان ادامه داشته باشد و شمار پرندگان مهاجر و بومی در آن به بیش از ۵۰ هزار قطعه برسد.

وجود تالاب‌های کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق، مهاباد را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان غربی تبدیل کرده است.

شهرستان مهاباد با داشتن تالاب‌های کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر از جمله غازخاکستری، فیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، پلیکان، تنجه، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک از جمله اردک سرسبز، ارده ای، سرحنایی و بلوطی است.

خوتکا نیز از همه اردک‌ها کوچک‌تر است این پرنده با سر بلوطی پررنگ، نوار پهن چشمی سبز رنگ حاشیه‌دار، نوار طولی سفید در ناحیه شانه و دو لکه بزرگ نخودی رنگ در طرفین دم تشخیص داده می‌شود.

مهاجرت پاییزی نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب کانی برازان

فلامینگو پرنده‌ای است با پا‌های دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی که بین ۹۰ سانتیمتر تا ۱ ٫ ۵ متر بلندی دارد. در پرواز، بال‌ها و گردن این پرنده کشیده و قدری پایین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد و بال هایش ترکیب زیبایی از رنگ‌های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می‌رود. این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.

مهاجرت پاییزی نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب کانی برازان

کفچه نوک، پرنده‌ای است با پر و بال سفید، رنگ و پای بلند به رنگ سیاه و منقاری کفگیر مانند رنگ سیاه براق که خط‌های عرضی چروک مانندی بر روی قسمت باریک آن نقش بسته است.

مهاجرت پاییزی نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب کانی برازان

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.