برای اولین بار مشاهده شدن قمری ناماگوا در تالاب کانی برازان مهاباد

قمری ناماگوا در تالاب بین المللی کانی برازان شهرستان مهاباد مشاهده شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد گفت: برای نخستین بار درآذربایجان غربی، قمری ناماگوا درتالاب بین المللی کانی‌برازان این شهرستان مشاهده شد.

او افزود: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود درحاشیه تالاب بین المللی کانی‌برازان این گونه را برای نخستین بار مشاهده کردند که گمان می‌رود به منظور لانه‌سازی و جوجه‌آوری وارد این منطقه شده باشد.

سخنور گفت: این گونه با نام علمی «oena capensis» پرنده‌ای کوچک با جثه ظریف و دم بلند و مثلثی شکل است که نر و ماده آن متفاوت و بدون تغییرات فصلی است.

وی تصریح کرد: محل زیست این پرنده مناطق پست، نیمه بیابانی و خشک با بوته‌های خاردار و بستر رودخانه هاست و به طور معمول از مناطق جنگلی دوری می‌گزیند.

سخنور افزود: قمری ناماگوا پروازی سریع، مستقیم و نزدیک به سطح زمین دارد و با بال زدن‌های کوتاه در حالیکه دم خود را به حالت بادبزنی و افراشته رو به بالا نگاه داشته است، فرود می‌آید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد اضافه کرد: شناسایی این گونه در تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان خبر خوبی برای دوستداران محیط زیست و پرنده نگاران است و نشان می‌دهد که این تالاب از ظرفیت مناسبی برای حفاظت و زیست گونه‌های مختلف برخوردار است.

تالاب بین‌المللی کانی‌برازان شهرستان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.