نخستین سامانه ضد بارش تگرگ در شهرستان شاهرود رونمایی شد

مدیر مجتمع کشت و صنعت اجدادی گفت: نخستین سامانه ضد بارش تگرگ در شهرستان شاهرود در باغ بسته مجتمع کشت و صنعت اجدادی رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، امیر اجدادی، مدیر مجتمع کشت و صنعت اجدادی گفت: در باغ ۲۰۰ هکتاری پسته این مجتمع ۲ سامانه ضد بارش تگرگ راه اندازی شده است.

او افزود: سرمازدگی و تگرگ چند سال است که به باغ پسته خسارت وارد کرده و امسال بارش تگرگ بیش از ۹۰ درصد خسارت وارد کرده است.

مدیر مجتمع کشت و صنعت اجدادی ابراز کرد: این سامانه ساخت داخل کشور است و برای خرید هر سامانه ۱۳۰ میلیون تومان هزینه شده است.

اجدادی ادامه داد: این سامانه از طریق انفجار با استفاده از مخلوط گاز استیلن با هوا تولید امواجی با برد بالاتر از ۱۲ کیلومتر را ایجاد می‌کند و این امواج دانه‌های تگرگ را قبل از تبدیل به بلور به باران تبدیل می‌کند.

فرماندار شاهرود نیز در حاشیه رونمایی از سامانه ضد تگرگ گفت: امسال از محل اعتبارات شهرستانی برای الگو گیری و تشویق و ترغیب باغداران، برای خرید ۳ سامانه ضد تگرگ در شهرستان شاهرود تامین اعتبار شده است تا با راه اندازی این سامانه خسارت تگرگ کاهش یابد.

فخری با بیان اینکه اینکه در چهار سال گذشته تگرگ و سرمازدگی خسارات زیادی به کشاورزان و باغداران شهرستان شاهرود وارد کرده است، افزود: با تحقیقات انجام شده خسارت تگرگ سه برابر سرمازدگی است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار