طلای کثیف بلای جان مردم و طبیعت ایوان/ مردم می خواهند نفس بکشند، راهش چیست؟

نبود مکان مناسب برای تخلیه زباله‌های شهری و کارخانجات بازیافت به مشکلی جدی برای شهروندان ایوانی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، تکمیل ظرفیت سایت سنتی انباشت زباله‌های شهری در ایوان علاوه بر تشدید مشکل‌های قبلی، باعث تهدید‌های زیست محیطی و سلامت ساکنان بومی این شهرستان شده است.

شاید ریشه این موضوع را در شهرنشینی و یا افزایش سرانه مصرف شهروندان دانست، اما یکی از شاخص‌های مهم شهری در هر منطقه ایجاد زیرساخت‌های متناسب با جمعیت و مدیریت صحیح پسماند و بازیافت آن است.

برای بررسی بیشتر این موضوع در این گزارش به سراغ مسئولان و مردم رفتیم تا علل این موضوع را جویا شویم.

حسنی شهردار ایوان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه سایت دفع زباله‌های شهری در این شهرستان جوابگوی میزان ورودی زباله به آن نیست، بیان داشت: متاسفانه زباله‌ها در این منطقه تنها به شکل سنتی جمع آوری و نابود می‌شود که این امر باعث مشکلاتی هم برای محیط زیست و هم مردم بومی شده است.

طلای کثیف بلای جان مردم و طبیعت ایوان/ لزوم احداث کارخانه بازیافت زباله

نبود سرمایه گذار مشکل عمده سایت بازیافت زباله

شهردار ایوان تصریح کرد: سایت زباله شهرستان ایوان قریب به ۵ هکتار وسعت دارد که در حال حاضر زباله‌ها در آن تنها به شکل سنتی رها می‌شود و شهرداری فقط در طول سال کار تسطیح سایت‌های زباله را انجام می‌دهد.


بیشتر بخوانید

او اظهار داشت: برای به حداقل رساندن آسیب‌ها، تفکیک زباله‌ها را از مبدا در دستور کار داشتیم و چند بار نیز از طریق آگهی عمومی از سرمایه گذاران دعوت کردیم، اما کسی حاضر به مشارکت در این طرح نشد.

رستمی کارشناس اداره محیط زیست این شهرستان نیز با ابراز تاسف از وضعیت موجود زباله‌ها گفت: در حالی که امروزه طلای سیاه به عنوان یک ظرفیت مورد توجه است، اما در ایوان به یک چالش اساسی تبدیل شده است .

او تصریح کرد: چاره اندیشی نکردن در این خصوص تهدیدی جدی را برای زیست بوم و منابع آبی زیر زمینی این منطقه به همراه دارد.

طلای کثیف بلای جان مردم و طبیعت ایوان/ لزوم احداث کارخانه بازیافت زباله

یکی از رانندگان سرویس زباله این سایت می‌گوید: روزانه در حدود ۵۰ تن زباله در این سایت انباشت می‌شود، پسماند‌هایی که در اثر عوامل مختلف بعضا تا شعاع ۱۰ کیلومتری در طبیعت پخش می‌شود.

تاثیر منفی زباله‌ها بر زندگی مردم ایوان

احمد از دامداران نزدیک به این سایت اظهار می‌کند: پخش شدن زباله‌ها در طبیعت باعث شده تا دام هایم هنگام چرا دچار مصدومیت شوند.

بهرام دیگر شهروندان ایوانی می‌گوید: در شرایط فعلی تنها راه حل برای جلوگیری از پخش زباله‌ها، آتش زدن آنهاست که آن هم خود مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

طلای کثیف بلای جان مردم و طبیعت ایوان/ لزوم احداث کارخانه بازیافت زباله

احداث کارخانه بازیافت در انتظار حمایت بخش خصوصی

به گفته مسئولان با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی و راه اندازی کارخانجات بازیافت این مشکل حل خواهد شد .

سبزی فرماندار ایوان اظهار کرد: امیدواریم هرچه زود‌تر مکان یابی کنیم و با احداث مکان جدید مشکلات موجود را به حداقل برسانیم .

فرماندار ایوان با اعلان آمادگی برای همکاری با بخش خصوصی نیز گفت: چنانچه سرمایه گذارانی مایل به همکاری در خصوص بازیافت زباله هستند هر چه سریع‌تر به فرمانداری و شهرداری شهر ایوان مراجعه کنند.

طلای کثیف بلای جان مردم و طبیعت ایوان/ لزوم احداث کارخانه بازیافت زباله

با احداث کارخانه زباله در ایوان علاوه بر کاهش خطرات زباله‌ها بر محیط زیست و زندگی مردم، می‌توان شاهد ایجاد استفاده مثبت حداکثری از زباله‌ها و اشتغال زایی برای مردم محلی بود.

گزارش از محمدحمید آغال

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.