پمپئو: در دورانی خطرناک‌تر از جنگ سرد با چین قرار داریم

وزیر خارجه آمریکا با متهم کردن چین به تلاش برای گسترش هژمونی جهانی خود تاکید کرد واشنگتن در دورانی بدتر از جنگ سرد با این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرتی عربی، وزیر خارجه آمریکا با تشبیه روابط کشورش با چین به دوران جنگ سرد، معتقد است دولت پکن برای سیطره بر جهان رویکردی خصمانه را در پیش گرفته است.

مایک پمپئو در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز، که در وب سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، در پاسخ به این سوال که آیا روابط آمریکا و چین به وضع جنگ سرد رسیده یا خیر، این تشبیه را تا حدی درست دانست. پمپئو در ادامه اتهام زنی‌های سلسله وار خود علیه دولت پکن مدعی شد واقعیت این است که حزب حاکم چین در دوره ریاست جمهوری شی جین پینگ تصمیماتی اتخاذ کرد که هدف آن سلطه بر جهان بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با استبدادی خواندن نظام فعلی چین گفت آن‌ها می‌خواهند از طریق تقویت توانمندی‌های نظامی، توسل به کانال‌های دیپلماتیک و راه اندازی طرح یک کمربند یک جاده، هژمونی خود را به دنیا تحمیل کنند. پمپئو با تاکید بر اینکه چین منشا چالش‌های مختلف است، گفت: واشنگتن مجبور شد کنسولگری چین در هوستون تگزاس را تعطیل کند، آن هم به دلیل اقدامات جاسوسی که در آنجا صورت می‌گرفت. کنسولگری چین واقعا به یک لانه جاسوسی تبدیل شده بود.

وزیر خارجه آمریکا وضع کنونی روابط پکن و واشنگتن را بسیار خطرناکتر از دوران جنگ سرد توصیف کرد و گفت: ما اکنون با چالش از سوی کشوری با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت روبرو هستیم. اقتصاد آن‌ها سالانه ۶ درصد تولید ناخالص داخلی خود رشد داشته است و همین باعث شده تا اتباع این کشور میلیون‌ها شغل در آمریکا را اشغال کنند.

پمپئو با جاسوسی خواندن موسسات کنفوسیوس چینیِ مسئول آموزش فرهنگ و زبان این کشور، ابراز امیدواری کرد موسسات بیشتری از این دست در آمریکا تاسیس نشود.

از ابتدای روی کار آمدن دولت ترامپ، آمریکا و چین بر سر طیف گسترده‌ای از موضوعات مختلف با هم دچار اختلاف نظر هستند. اختلافات آن‌ها از جنگ تجاری آغاز شد و پس از دریای جنوبی چین، مسئله هنگ کنگ و ویروس کرونا اکنون به جنگ کنسولی رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار