شهریه مدارس دولتی دغدغه تکراری والدین اصفهانی

دبیر ستاد ثبت‌نام اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: دریافت وجه در مدارس دولتی تحت هر عنوان در زمان ثبت نام ممنوع است و با جدیت با متخلفان برخورد می کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، یک داستان تکراری در تابستان امسال همانند سال‌های قبل، آموزش و پرورش اعلام کرده است ثبت نام در مدارس دولتی نباید در ازای دریافت وجه نقد باشد و در صورت شکایت والدین با مدیران متخلف برخورد می‌کند؛ این در حالی است که مدیران مدارس می‌گویند با بودجه فعلی توانایی تامین هزینه‌های مدارس را ندارند.

البته والدین هم برای گذران بی دردسر سال تحصیلی ترجیح می‌دهند از مدیران شکایت نکنند؛ در این بین تامین زیرساخت‌های آموزش مجازی بهانه جدیدی برای دریافت وجه نقد شده است و والدین سردرگم هستند که در شرایطی که نحوه برگزاری کلاس‌های آموزشی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا مبهم است به درخواست دریافت کمک به مدرسه تن دهند یا خیر؟

به مدارس دولتی شهر اصفهان رفتیم تا از نزدیک با روند ثبت نام دانش آموزان در روز‌های شیوع کرونا آشنا شویم هر چند که مدیران تاکید بر این دارند که وجهی را به عنوان کمک به مدرسه از والدین دریافت نمی‌کنند، اما خانواده‌ها به دور از چشم مسئولان مدرسه از دریافت یک تا پنج میلیون تومان در ازای ثبت نام فرزندانشان خبر می‌دهند.

 حسینی یکی از والدینی است که به خبرنگار ما گفت: فقط به این دلیل که نتوانسته مبلغ یک میلیون تومان به حساب مدرسه واریز کند مدیر از ثبت نام فرزندش امتناع کرده و به همین دلیل ناچار شده تا مدرسه دیگری را برای تحصیل فرزند خود انتخاب کند.

 
شهریه مدارس دولتی دغدغه تکراری والدین/ برخورد جدی آموزش و پرورش با مدارسی که شهریه اجباری دریافت می کنند

والدین سر درگم در پرداخت شهریه اجباری مدارس دولتی


 عباسی گفت: به دنبال شیوع کرونا و از رونق افتادن بعضی کسب و کارها، همسرم چند ماه است که درآمدی ندارد و مدرسه نیز به ما فشار می‌آورد که فقط در صورت پرداخت شهریه اجباری می‌تواند فرزندمان را ثبت نام کند.
 
او با نگرانی از آینده فرزندش می‌پرسد:" چرا فرزند من باید بخاطر نپرداختن شهریه اجباری از تحصیل باز بماند؟»

 شاکری یک دیگر از والدین ناراضی از کمک اجباری به مدارس دولتی گفت: هر سال مبالغی را برای کمک به مدرسه پرداخت کرده ایم.
 
 اما وقتی علت پرداخت این هزینه اجباری را جویا شدیم او گفت: به خوبی می‌دانیم که کمک به مدرسه داوطلبانه است و دریافت وجه اجباری غیرقانونی است، اما چاره‌ای نداریم، چون فرزندمان را ثبت نام نمی‌کنند از طرفی توانایی گزارش و شکایت از مدیر متخلف را نداریم، چون در این صورت باید عواقب بدرفتاری با فرزندمان در مدرسه را بپذیریم.


دریافت هر گونه وجه هنگام ثبت نام در مدارس دولتی ممنوع است


علیرضا محمودی دبیر ستاد ثبت‌نام و رئیس اداره ارزیابی عملکرد اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: از ابتدای سال ۹۹ و با شروع ثبت نام مدارس دولتی ۳ بخشنامه مبنی بر این مهم که دریافت وجه در مدارس دولتی تحت هر عنوان در زمان ثبت نام ممنوع است به مدارس ارسال شد، برای سال تحصیلی آینده نیز این شرایط همچنان به قوت خود باقی است و چه بسا با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته ایم با جدیت بیشتر در این زمینه قدم برداریم.

او ادامه داد: از والدین تقاضا می‌کنیم تخلف مدارس در زمینه دریافت کمک اجباری را به آموزش و پرورش اطلاع دهند؛ در همین زمینه در تمام مدارس استان اصفهان شماره تماس ستاد ثبت نام منطقه، ناحیه و استان نصب شده است که از این طریق خانواده‌ها می‌توانند شکایت خود را پیگیری کنند.
 
شهریه مدارس دولتی دغدغه تکراری والدین/ برخورد جدی آموزش و پرورش با مدارسی که شهریه اجباری دریافت می کنند
 

همکاری والدین با آموزش و پرورش برای مقابله با شهریه اجباری

دبیر ستاد ثبت‌نام و رئیس اداره ارزیابی عملکرد اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان عنوان کرد: نظارت مستقیم بر عملکرد ۷ هزار مدرسه در استان اصفهان ناممکن است و والدین باید درنظر داشته باشند که ناظران آموزش و پرورش نمی‌توانند به تک تک این مدارس سر بزنند به همین دلیل، ناظر اصلی ما، اولیا هستند، والدینی که از دریافت وجه در مدارس گله‌مند هستند می‌توانند شکایت خود را به آموزش و پرورش اعلام کنند تا بلافاصله موضوع را بررسی و در صورت تخلف با متخلف برخورد قانونی کنیم.

محمودی بیان کرد: در صورت شکایت والدین از مدیر متخلف، مدیر به هیئت رسیدگی تخلفات اداری معرفی می‌شود تا براساس میزان تخلف، با او برخورد و رأی مناسب صادر شود در این گونه تخلفات امکان عزل مدیر پس از توبیخ کتبی (با درج در پرونده و بدون درج در پرونده) نیز وجود دارد و امکان تبرئه شدن مدیر از این تخلف بسیار کم است.

او افزود: یکی از بزرگترین عللی که آموزش و پرورش تا کنون نتوانسته با شهریه اجباری مدارس دولتی برخورد و مقابله کند؛ ترس والدین از گزارش تخلف مدیر است، اما این اطمینان را به والدین می‌دهیم که پس از گزارش تخلفات هیچ گونه مشکلی برای ادامه تحصیل فرزندشان در مدرسه به وجود نخواهد آمد.

بیشتر بخوانید

 اولیا در صورت تمایل، به مدارس کمک کنند

محمد اعتدادی مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: به مدیران مدارس دولتی تأکید کردیم به هیچ عنوان هنگام ثبت‌نام از اولیا وجهی دریافت نکنند. از مردم هم درخواست می‌کنیم در صورت تمایل، به مدارس کمک کنند، ولی تأکید می‌کنم پرداخت وجه کاملاً اختیاری است و هیچ اجباری در کار نیست.

او ادامه داد: والدین هنگام ثبت‌نام در صورت تمایل می‌توانند وجهی پرداخت کنند، اما گزارش شده بعضی از مدارس والدین را مجبور به پرداخت کرده‌اند که با مدارس متخلف برخورد خواهد شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطر نشان کرد: این موضوع که والدین تصور می‌کنند ثبت نام فقط به شرط پرداخت کمک به مدرسه امکان پذیر است اعتقادی ندارم، بحث این است که بر اساس شرایط، ضوابط و شیوه‌نامه‌ها، قانون برای ما مشخص کرده که دریافت هرگونه وجه اجباری از خانواده‌ها هنگام ثبت‌نام مجاز نیست.

اعتدادی در پایان اضافه کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه و شیوع ویروس کرونا درصدد هستیم برای ثبت‌نام سال تحصیلی ۹۹-۹۸ بیشترین رضایت اولیای دانش‌آموزان را به دست آوریم، بنابراین به مدیران مدارس دولتی تأکید می‌کنیم به هیچ عنوان هنگام ثبت‌نام از اولیا وجهی دریافت نکنند.

اصل۳۰ قانون اساسی صراحتا بیان می‌کند «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد»، اما هزینه گزاف آموزش و پرورش و حمایت نشدن این نهاد مهم و اثرگذار باعث شده تا مدیران برای تامین نیاز‌های دانش آموزان به دریافت شهریه اجباری از والدین روی آورند؛ هر چند که مسئولان حتی از عزل مدیران متخلف هم می‌گویند، اما به نظر می‌رسد قوانین آنقدر سختگیرانه نیست تا والدین با اطمینان از مدیران متخلف شکایت کنند و طوری هم برنامه ریزی نشده که والدین با رغبت به مدارس کمک کنند.
 
 
گزارش از سپیده صالحی
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
بابا با زور پول را می گیرند اگر ندهی بچه ات ثبت نام نمی کنند به کی باید گفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
در هر مدرسه شماره ای جهت ارتباط با آموزش و پرورش وجود داره، با اون شماره ها تماس بگیرید