مخالفت دوترته با ایجاد پایگاه دریایی آمریکا در فیلیپین

رئیس جمهور فیلیپین گفته است نمی‌خواهد ارتش آمریکا در آب‌های تحت حاکمیت مانیل پایگاه دریایی احداث کند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشنگتن اگزمینر، رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین ضمن اعلام مخالفت با آمریکا برای ایجاد پایگاه دریایی در آب‌های نزدیک به فیلیپین گفته است نمی‌خواهد ارتش آمریکا در آب‌های تحت حاکمیت مانیل پایگاه دریایی احداث کند چراکه می‌ترسد این سایت در جنگ هسته‌ای احتمالی میان چین و آمریکا هدف قرار بگیرد.

دوترته دیروز طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمان فیلیپین گفت: شما [آمریکا] می‌خواهید اینجا پایگاه ایجاد کنید؟ این اقدام تضمین کننده این است که جنگی آغاز خواهد شد. بدون شک آمریکا زرادخانه‌های اتمی خود را به این پایگاه [برای مقابله احتمالی با چین] انتقال خواهد داد. نتیجه این اقدام، منقرض شدن نسل فیلیپینی‌هاست.

اظهار نظر دوترته نشان می‌دهد مانیل تمایلی به دخالت در اختلافات بین آمریکا و چین ندارد حتی اگر وعده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص تعهد به حفاظت از فیلیپین در برابر تهدیدات پکن اجرایی شود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر گفته بود واشنگتن در مسئله مناقشات ارضی فیلیپین با چین از مانیل حمایت می‌کند این در حالی است که اظهارات دوترته نشان می‌دهد او تمایلی به این حمایت ندارد.

پمپئو در سفر سال گذشته به مانیل بر تعهد آمریکا برای دفاع از فیلیپین در برابر حمله چینی‌ها تاکید کرد.

دوترته گفت: این امر شایع‌تر است که دوترته به واشنگتن سیلی بزند و در کنار آن طرفداری از چین داشته باشد. با این حال، من هیچ چیز علیه آمریکا ندارم؛ من هیچ کاری در برابر چین ندارم.

تحلیلگران دفاعی در واشنگتن بر این اعتقاد هستند که فیلیپین می‌تواند پایگاه مناسبی برای نیرو‌های آمریکایی باشد و با توانایی‌های نظامی رو به رشد چین مقابله کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار