عجیب‌ترین ورزش‌هایی که ممکن است بشنوید (قسمت ششم)

در تمامی نقاط دنیا، ورزش‌هایی غیرمعمول در نظر مردم دیگر مناطق وجود دارد که بزکشی یکی از آن‌ها است.

عجیب‌ترین ورزش‌هایی که ممکن است بشنوید (قسمت ششم)به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در اقصی نقاط دنیا، بازی‌ها و رشته‌های ورزشی خاص و بومی وجود دارد که شاید برای مردم غیرمتعارف باشد؛ اما به مرور اکثر این رشته‌های ورزشی شناخته شده و در دیگر مناطق هم طرفداران خاص خود را پیدا می‌کنند.

یکی از این رشته‌ها، رشته بزکشی، از بازی‌ها و ورزش‌های مهم و بومی کشور افغانستان است. در قسمت پیشین سری گزارش‌های "عجیب‌ترین ورزش‌هایی که ممکن است بشنوید "، به معرفی ابتدایی و اجمالی این رشته پرداختیم. در این قسمت قوانین این بازی بومی افغانستان را بررسی می‌کنیم.

زمین یا میدان بازی بزکشی،  ۴۰۰ متر طول و ۳۰۰ متر عرض دارد.

این بازی قدرتی، توسط داور اداره می‌شود، داور بازی می‌تواند در طول بازی یک چاپ انداز از هر تیم را کم، زیاد یا تمدید کند.

هر تیم در بزکشی باید ۱۰ بازیکن داشته باشد. از ممنوعیت‌های این ورزش، شلاق زدن به پهلوان چاپ انداز است. البته تنها ۵ چاپ انداز از هر تیم می‌توانند در نیمه بازی شرکت کنند.

اگر بازیکنی به طور عمدی بازیکن حریف را زخمی کند، مرتکب جرم شده است.

در این ورزش باید توجه داشته باشند که وزن بزغاله نباید بیش از ۵۰ کیلوگرم باشد.

مدت زمان یک ساعت و ۴۵ دقیقه برای بازی بزکشی در نظر گرفته شده، هر نیمه بازی ۴۵ دقیقه و مدت زمان استراحت بین دو نیمه ۱۵ دقیقه است.

چند سال پیش، فدراسیون بزکشی افغانستان در پی اعتراض و فشار حامیان حقوق حیوانات، قوانینی را وضع کرد.

یکی از این قوانین، آن بود که می‌توان به جای لاشه بز یا گوساله از جسم بی جان با وزن معادل ۵۰ کیلوگرم استفاده کرد؛ البته این گونه قوانین تقریبا رعایت نمی‌شوند.

کشور‌های دیگری به جز افغانستان، همچون تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان، بزکشی را در سرزمین خود رواج داده اند که همچنان در حال گسترش است.

به احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور، مسابقات جهانی بزکشی بین چند کشور آسیای میانه برگزار شود که هواداران خاص خود را دارا است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار