اختصاص ۱۰۷ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان زدایی در کرمان

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان گفت: طی پارسال ۱۰۷ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با بیابان زایی در عرصه‌های بیابانی استان هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،  مهدی رجبی زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: طی پارسال ۱۰۷ میلیارد تومان در عرصه‌های بیابانی استان کرمان هزینه شده که بیش از ۶۰ درصد این اعتبار در مناطق شرقی کرمان صرف شده است.

او افزود: ۴۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات تبصره یک قانون بودجه برای اجرای عملیات مالچ پاشی و ۱۰ میلیارد تومان نیز از محل‌های مختلف دیگر به استان کرمان اختصاص پیدا کرد و در مجموع پارسال ۱۰۷ میلیارد تومان در عرصه‌های بیابانی استان به منظور پیشگیری از حرکت شن‌های روان و مقابله با گرد و غبار هزینه شده است.

رجبی زاده با اشاره به اینکه ۳۲ میلیون هکتار بیابان در کشور وجود دارد، تصریح کرد: از این مقدار حدود ۶ و سه دهم میلیون هکتار که حدود ۲۰ درصد بیابان‌های کشور است، در شمال استان کرمان قرار دارد و شامل ۱۶ شهرستان می‌شود.

او بیان کرد: براساس آمار‌ها از ۱۶ شهرستان استان کرمان، ۱۳ شهرستان یا بیابانی هستند یا در معرض بیابانی شدن قرار دارند و از ۶ و ۳ دهم میلیون هکتار اراضی بیابانی شمال استان کرمان، حدود چهار و نیم میلیون هکتار، تحت تاثیر فرسایش بادی هستند که تقریبا ۷۱ درصد بیابان‌های ما را در بر می‌گیرد و این بدان معنی است که در ۷۱ درصد عرصه‌های بیابانی استان کرمان، فقر پوشش گیاهی به حدی است که با کوچک ترین وزش باد شاهد پدیده هایی چون: شن‌های روان یا گرد و غبار خواهیم بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با تاکید بر اینکه هر چه قطر ذرات جا به جا شده خاک به وسیله باد به میکرون نزدیک‌تر باشد پدیده گرد و غبار را ایجاد می‌کند و هر چه قطر ذرات بیشتر باشد، حرکت شن‌های روان را داریم.

او بیان داشت: از ابتدای انجام فعالیت‌های بیابان زدایی که عمده آن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده، حدود ۲۰۰ هزار هکتار جنگل‌های بیابانی در استان کرمان ایجاد و بالغ بر ۳۳ هزار هکتار عملیات مالچ پاشی و ۳۶۰ هزار هکتار عملیات بذرپاشی و بذرکاری در اراضی بیابانی استان انجام شده است.

او افزود: طی پارسال در شمال استان کرمان از محل منابع مختلف اعتباری که عمدتا از محل اعتبارات گرد و غبار و از محل صندوق توسعه ملی بوده، ۴۷ میلیارد تومان به استان کرمان اختصاص یافته است.

رجبی زاده با بیان اینکه ما موفق شدیم طی پارسال هزار و ۸۵۰ هکتار عملیات مالچ پاشی را در شرق استان کرمان انجام دهیم، تصریح کرد: طی پارسال حدود ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار نهال کاری در ۱۱ شهرستان بیابانی استان کرمان و ۳ هزار هکتار مدیریت روان آب‌ها در عرصه‌های بیابانی انجام شده و در این پروژه مدیریت بارندگی، موجب تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و ایجاد پوشش گیاهی نیز به طور طبیعی می‌شود.

او گفت: پارسال ۲ هزار و ۲۵۵ کیلومتر تله رسوب گیر و حدود ۱۵۰ کیلومتر احداث بادشکن‌های زنده و غیر زنده در استان کرمان ایجاد شده است که طی امسال نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی عملیات‌های جدیدی اجرا می‌شود.

 منبع: خبرگزاری ایرنا 

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار