ماسک، چالش روز‌های کرونایی ورزشکاران

استفاده از ماسک، برای ورزشکاران در هنگام ورزش کردن، تبدیل به چالشی جدی شده است.

ماسک، چالش روز‌های کرونایی ورزشکارانبه گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی، به تمامی افراد جامعه توصیه می‌شود که از ماسک استفاده کنند.

استفاده از ماسک می‌تواند روند ابتلا به کرونا را کاهش داده و زنجیره انتقال را قطع کند، اما این کار در شرایطی پیچیده و خاص می‌شود. ورزشکاران برای استفاده از ماسک چالش‌هایی دارند. سازمان بهداشت جهانی از احتمال آسیب زایی این موضوع برای ورزشکاران، خصوصا در هنگام انجام ورزش‌های هوازی که نیازمند تنفس‌های عمیق و دریافت حجم بالای اکسیژن هستند، گفته است.

برخی یافته‌های علمی درباره کاهش اکسیژن خون به هنگام ورزش هوازی هم زمان با استفاده از ماسک هشدار داده اند. بسیاری از ورزشکاران نیز، درباره دشواری هم زمانی استفاده از ماسک و ورزش شکایت می‌کنند.

مسئولان وزارت بهداشت استفاده از ماسک‌های مخصوص را بلامانع دانسته اند، اما سوال این جا است که ماسک‌های مخصوص با چه مکانیزمی تولید شده و ارزیابی می‌شوند. آیا بررسی‌های لازم برای نتایج استفاده و کارآیی این ماسک‌ها صورت می‌گیرد.

نکته مهم دیگر آن است که در صورت لزوم، استفاده از ماسک و آسیب زا نبودن آن برای ورزشکاران، ماسک‌های مخصوص مذکور در اختیار تمامی ورزشکاران قرار دارد؟ یا نظارتی بر اجرای این دستورالعمل به طور دقیق و وسیع وجود دارد؟

اخیرا هادی ساعی، مدیر فنی تیم ملی تکواندو از طراحی ماسکی مخصوص، مجهز به مخزن برای تکواندوکاران خبر داده بود که نیازمند استفاده رزمی کاران و ارزیابی کارآیی آن است.

سازمان بهداشت جهانی در یکی از آخرین یافته های خود ورزش هوازی همراه با ماسک را مضر و مخاطره آمیز دانسته و از ورزشکاران خواسته در هنگام انجام تمرین‌های هوازی از ماسک استفاده نکنند.

اهمیت بررسی این موضوع، از آن جا بیشتر خواهد شد که به آمار مبتلایان به ویروس کرونا در بین بازیکنان لیگ برتری فوتبال کشورمان به عنوان یک جامعه آماری و چالش‌های پیرامون آن توجه بیشتری داشته باشیم. باشگاه فولاد خوزستان از جمله تیم‌های با آمار بالای مبتلایان به این ویروس بود که با مشکلات زیادی مواجه شده است.

به هر حال، با توجه به روند افزایشی مجدد شیوع کرونا، سلامت ورزشکاران و جامعه ورزش اهمیت فراوانی دارد و یافتن راهکار برای این چالش دو وجهی نیازمند دقت نظر بسیار است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.