آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از تعیین تکلیف شهریه مدارس غیردولتی تا جزئیات سنجش نوآموزان

آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت با اخباری درباره چگونگی تعیین شهریه مدارس غیردولتی و برگزاری سنجش نوآموزان گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون  «جزئیات تعیین شهریه سال تحصیلی آینده»، «۵ درصد نوآموزان، رایگان سنجش می‌شوند» و « ساخت ۶۴ مدرسه مناسب سازی شده برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه» سپری شد. 

جزئیات تعیین شهریه سال تحصیلی آینده

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به اینکه خط قرمز ما عدول از قوانین درباره استیفای حقوق معلمان و دانش آموزان است، بیان کرد: امسال سقف افزایش شهریه ۳۰ درصد و حداقل ۱۵ درصد خواهد بود، بالاترین میزان شهریه برای ابتدایی ۱۲ میلیون تومان، متوسطه اول ۱۴ میلیون تومان و برای متوسطه دوم ۱۷ میلیون تومان است که با احتساب شهریه مصوب و فوق برنامه آموزشی است.

او با اشاره به اینکه میانگین افزایش شهریه ۲۳ درصد خواهد بود، گفت: فعالیت‌های غیرآموزشی و هزینه‌های در نظر گرفته برای آن بعد از شروع سال تحصیلی خواهد بود و اولیا پیش از آن مبلغی پرداخت نخواهند کرد.

۵درصد نوآموزان، رایگان سنجش می‌شوند

سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه سنجش از ۱۵ تیر اندازه‌گیری‌های توده بدنی، بینایی و شنوایی سنجی و سوابق بیماری در کودکان سنجیده می‌شود. در هر پایگاه ۶ نفر مستقر هستند و هر روز ۲۰ نفر پذیرش می‌شوند و ۱۳ ممیزه برای شرایط کرونا در نظر گرفتیم.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی یادآوری کرد: ۸۵ درصد مشمولان طرح سنجش سلامت نوآموزان، هزینه کامل پرداخت می‌کنند، ۵ درصد رایگان و ۱۰ درصد نیم بها ارزیابی می‌شوند.

تشویق کاسبان تربیت برای استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی

اسدالله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره چرایی استفاده از کتاب‌های کمک درسی برای آمادگی بیشتر در آزمون کنکور و ناقص بودن محتوای کتاب‌های درسی بیان کرد:  تاکید ما بر این است که کتاب های درسی ما برای کنکور کفایت می‌کند و آنچه که مبنای طراحی سوالات می شود  همان کتاب درسی است.

او ادامه داد: بخش قابل توجهی از اینکه گفته می‌شود «کتاب‌های درسی برای آمادگی کنکور کافی نیست» مربوط به نظر کاسبان تربیت است که متاسفانه در کشور ما برخی موسسات وارد این بحث شدند و برای فروش بیشتر به این شایعات دامن زدند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: اگر دانش آموزی محتوای کتابی را کامل بخواند و آن را درک کند مشکلی بابت شرکت در کنکور و پاسخگویی به سوالات نخواهد داشت.

ساخت ۶۴ مدرسه مناسب سازی شده برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره مناسب سازی فضای آموزشی به منظور اجرای طرح تلفیقی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بیان کرد: هفت اصل از جمله تطابق سازی را محور توسعه آموزش و پرورش استثنایی قرار دادیم و بر همین اساس از سال گذشته برای این موضوع وارد عمل شدیم.

او ادامه داد: سال گذشته ۱۶ مدرسه پذیرا مناسب سازی شدند و برای سال تحصیلی آینده هم۶۴ مدرسه در سراسر کشور مناسب سازی خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: یک مدرسه عادی و یک مدرسه اوتیسم در هر استان برای سال تحصیلی آینده پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه تحت پوشش طرح تلفیقی خواهد بود.

واکنش دانشگاه فرهنگیان به گزارشی درباره انحصار فروش کتاب‌های برخی مدیران این دانشگاه

چندی پیش گزارشی مبنی بر مطالبه‌گری برای شفافیت در روند توزیع برخی کتاب‌ها و انحصار در توزیع آن‌ها در دانشگاه فرهنگیان با عنوان «فروش کتاب‌های برخی مدیران دانشگاه فرهنگیان با هزینه بیت‌المال! »منتشر شد و علی‌رغم تلاش مجموعه دانشگاه برای حذف این گزارش از سایت باشگاه خبرنگاران جوان، در نهایت و پس از پیگیری‌های وزارت آموزش و پرورش جوابیه رسمی از سوی دانشگاه فرهنگیان منتشر شد.

البته در این جوابیه همچنان پاسخی اقناعی درباره علت انحصار برخی مدیران در توزیع کتاب‌هایشان وجود ندارد و معلوم نیست سرنوشت مبالغ دریافت شده با احتساب اختصاص ردیف خاص بودجه پژوهشی چرا باید در انحصار افراد دارای نفوذ و قدرت این دانشگاه باشد.

تمدید مهلت ثبت سفارش کتاب‌های درسی

اسدالله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، اظهار کرد: با عنایت به درخواست‌های مکرر تعداد زیادی از والدین دانش آموزان، مدیران مدارس و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها مبنی بر تمدید مهلت زمانی ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان که مطابق جدول زمانی در۹۹/۳/۲۳ به اتمام رسیده بود، بنابر تصمیم کارگروه ستاد برنامه ریزی و نظارت بر توزیع و فروش مواد آموزشی پس از بررسی و ارزیابی لازم از وضعیت ثبت نام کتاب‌های درسی در سراسر کشور، به منظور کمک به دانش آموزان جامانده، زمان ثبت سفارش فردی و گروهی کتاب‌های درسی در سامانه فروش و توزیع کتاب‌های درسی، به مدت یک هفته، از روز دوشنبه مورخ ۹۹/۳/۲۶ لغایت روز دوشنبه مورخ ۹۹/۴/۲، تمدید شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار