روسیه: مشکلات آژانس برای دسترسی به برخی مکان‌ها در ایران بی ارتباط با گسترش سلاح اتمی است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین اعلام کرد مشکلات آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دسترسی به برخی سایت‌ها در ایران ارتباطی با گسترش سلاح هسته‌ای ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی اعلام کرد مشکلات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دسترسی به برخی مکان‌ها در ایران هیچ ارتباطی با نگرانی‌های ناشی از گسترش سلاح هسته‌ای ندارد.

دیپلمات ارشد روسیه در وین در پیامی توئیتری اعلام کرد: به یاد داشته باشیم که برخی مشکلات دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به بعضی مکان‌های ایران هیچ ارتباطی با نگرانی‌های مربوط به گسترش سلاح‌های هسته‌ای ندارد. ما با برخی مشکلات جزئی ناشی از روند کاری روبرو هستیم که از ابتدای قرن جاری وجود داشته و هیچگونه تدبیری برای چنین وضعیتی اندیشیده نشده است.

اولیانوف همچنین در پیام دیگری نوشت: شورای حکام آژانس گزارش مشکلات دسترسی به دو مکان در ایران، که برغم محرمانه بودن به رسانه‌ها درز پیدا کرد، را بررسی خواهد کرد. امیدواریم که شورای حکام پاسخ مناسبی برای این وضعیت پیدا کند. ما نیازی به بدتر شدن (شرایط) نداریم.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه اخیر شورای حکام با اتهام‌زنی به کشورمان مدعی شد: «بیش از چهار ماه است که ایران مانع دسترسی بازرس‌های ما به دو مکان می‌شود. بیش از یک سال است که ایران در بحث‌های شفاف‌سازی درباره سوال‌های ما در خصوص فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای احتمالی مشارکت ندارد.»

او گفت آژانس از ایران می‌خواهد که با کارشناسان بین‌المللی درباره مسائل مورد مناقشه همکاری کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست مطبوعاتی بعد از جلسه شورای حکام ادعا کرد درخواست دسترسی به سایت‌ها از آنجایی مطرح شد که ایران نگرانی‌های آژانس را برطرف نکرد.

با این حال اولیانوف پیشتر اعلام کرده بود ایران مانع از دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات خود نشده است. بر اساس گزارش آژانس، ایران دسترسی بازرسان را رد نکرده بلکه تاکنون این امکان را مهیا نکرده است. ایران حق آژانس را رد نکرده و آماده مذاکره درباره این موضوع است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار