فارین پالیسی: ترامپ شتاب‌زده به دنبال نابودی برجام پیش از انتخابات نوامبر است

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در مطلبی به بررسی شتاب دولت آمریکا برای اطمینان از نابودی کامل توافق هسته‌ای ایران پیش از انتخابات آبان ماه آتی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از دو سال از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام می‌گذرد و این بار مقامات دولت واشنگتن عزم خود را برای نابودی کامل این توافق بین المللی پیش از انتخابات سرنوشت ساز سوم نوامبر جزم کرده اند.

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در تحلیلی به شتاب دولت دونالد ترامپ برای نابودی کامل برجام در چند ماه باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت. فارین پالیسی در تحلیل خود نوشت درگیری میان آمریکا و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای ایران به اوج خود رسیده و نتیجه چنین جدال‌هایی نه تنها سرنوشت این توافق را روشن خواهد کرد بلکه وضع آینده شورای امنیت سازمان ملل و توان آن برای مهار بازیگران بد را مشخص خواهد کرد.

مقامات آمریکا طی هفته‌های اخیر داستان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را علم کرده اند، آن هم با استناد به بند‌های توافقی که بیش از دو سال است زیرپا گذاشته اند. تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اکتبر (مهر) سال جاری میلادی به پایان می‌رسد و آمریکا در تقلا برای جلب موافقت شورای امنیت برای تمدید این تحریم هاست.

واشنگتن با توسل به ادعای تکراری اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه، لغو تحریم‌های تسلیحاتی تهران را خطر بزرگی می‌داند و تهدید کرده در صورتی که موفق به تمدید این تحریم‌های نشود، با رجوع به یکی از بند‌های برجام موسوم به ساز و کار بازگشت خودکار تحریم ها، تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را از سر می‌گیرد. این در حالی است که دیگر طرف‌های برجام از جمله چین و روسیه خواهان حفظ توافق هسته‌ای ایران هستند. ادعای آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های برجام از سوی طرف‌های عضو این توافق از جمله مقامات روسیه رد شده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تلاش‌های آمریکا برای خروج از برجام و همزمان تعیین آینده این توافق را مضحک و غیر مسئولانه توصیف کرد.

فارین پالیسی به نقل از ریچارد نفیو، از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات برجام می‌نویسد این فرصتی طلایی برای کسانی است که مخالف برجام هستند و دلخوشی نیز از سازمان ملل ندارند، تا بتوانند با یک تیر دو نشان را بزنند. این مقام آمریکایی گفت در بدترین سناریو این توافق از بین می‌رود و سازمان ملل به نهادی منسوخ تبدیل می‌شود. البته این‌ها هیچکدام اتفاقات ناخوشایندی نیست.

جاناتان فولتون، کارشناس مسائل خاورمیانه در شورای آتلانتیک می‌گوید برای دولتی که با هدف مهار چین و مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی روی کار آمد، این رویکرد اشتباه به نظر می‌رسد. این کارشناس آمریکایی حل مسائل مربوط به چین، ایران و کره شمالی را تا حدی به هم وابسته دانست.

فارین پالیسی همچنین به نقل از یک کارشناس مسائل کنترل تسلیحاتی هدف سیاست فعلی دولت ترامپ را از بین بردن برجام می‌داند به طوری که حتی دولت بعدی آمریکا قادر به بازگرداندن آن توافق نباشد.

این نشریه آمریکایی با تاکید بر اینکه اقدامات آمریکا برای از بین بردن توافق هسته‌ای ایران، مشروعیت شورای امنیت را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد، نوشت دولت ترامپ تقلا می‌کند تا صرفنظر از نتیجه انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا مطمئن شود چیزی از توافق هسته‌ای ایران برجا نمی‌ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۵۳ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
الله اکبر الله اکبر الله اکبر :
بسم الله الرحمن الرحیم :
نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین .
مقاومت و پایداری و مبارزه شبانه روزی متحدانه و یکپارچه داشته باشید ای مومنین مستضعفین سر تا سر جهان خداوند را در جهاد با ظالمان و ستمگران بی عدالت بی حقوق بشر با ایمانتان و اراده های پولادیتان شجاعانه و ایثارگرانه یاری رسانید تا قدمهای شما را استوار و شما را پیروز گرداند با امدادها و مددهای الهی خودش پیروزیتان بسیار نزدیک است مومنین مستضعفین ستم کشیدگان از ظلم و ستم نژادپرستان دیکتاتور های عصر جدید آمریکا و سر تا سر جهان استقامت و پایمردی شجاعانه شبانه روزی داشته باشید پیروزیتان به مدد الهی بسیار نزدیک است .
ترامپ: اگر در انتخابات پیروز نشوم می‌روم سراغ کار‌های دیگر !!! .
دیگه زنده نیستی که وجود دروغگوی کلاهبردار باجگیر فاسد فاسق نکبت و ملعون و منحوس خبیثت تروریست جنایتکارت قماربازت بتونه کار دیگری بکند و حزب نژادپرستیتان هم منحل و نابود داره میشه و دارید با سرعت فرو می پاشید و برای همیشه به زباله دان تاریخ بشریت انداخته خواهید شد فراعنه برده داران ظالم و ستمگر دوران سلطنتتان بر روی کره زمین به آخر رسیده دیکتاتورهای سفاکهای بی رحم و مومنین مستضعفین وارثان و حاکمان کره زمین خواهند بود به زودی زود که این وعده خداوند جل جلاله است . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
آخرین اخبار