روسیه: تهدیدات آمریکا علیه ایران موجب بحران در شورای امنیت می‌شود

معاون وزیر خارجه روسیه معتقد است تهدیدات آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، موجب بروز بحران در شورای امنیت سازمان ملل می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه دیروز سه شنبه اعلام کرد تهدید‌های واشنگتن برای باز گرداندن تحریم‌هایی که قبلا برداشته شده است، می‌تواند به بروز یک بحران جدی در شورای امنیت سازمان ملل منجر شود.

ریابکوف در جریان ویدئو کنفرانس شورای روابط روسیه - آمریکا گفت: به نظر من این ظالمانه است که دولت آمریکا هم اکنون سعی می‌کند آزادانه آنچه را که به سود خود است انتخاب کند و به نظرات دیگران و حتی «عقل سلیم» بی توجه  است و سعی در شکست برنامه جامع اقدام مشترک [برجام] داشته باشد.

وی افزود: اگر این اتفاق به روشی که شما (آمریکا) پیشنهاد می‌دهید اتفاق بیفتد پس به طور حتم با بحران شدیدی در شورای امنیت مواجه خواهیم شد و کشور‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل با وضع بحرانی حادی روبرو می‌شوند و این ضربه بزرگی به اعتبار شورای امنیت وارد می‌کند که آمریکا مسئول آن خواهد بود.

ریابکوف گفت: واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) درمورد برنامه هسته‌ای ایران با در نظر گرفتن مکانیسم بازگرداندن تحریم‌ها و تصویب آن در شورای امنیت، به طور یکجانبه خارج شد.

برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا دیروز سه‌شنبه در ادامه اظهارات بی‌اساس خود، به پایان تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر اشاره کرده و مدعی شد که امکان پایان این تحریم‌ها وجود ندارد و تحریم تسلیحاتی ایران باید در شورای امنیت تمدید شود و آمریکا آمادگی دارد در صورت عدم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، موضوع بازگرداندن همه تحریم‌ها علیه تهران را مطرح کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند ادعا کند که هنوز عضوی از این توافق است.

تازه‌ترین تلاش دولت آمریکا در زمینه اعمال تحریم علیه ایران، در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران است که در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید. بر اساس یکی از بند‌های قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشور‌ها را خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار