کم کاری تیروئید نوزادان، یکی از علل عقب ماندگی ذهنی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: در صورت مراجعه و تشخیص به موقع، این بیماری با دارو قابل درمان است و سبب پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی کودکان می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر فاطمه نوده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: از مجموع هفت هزار و ۴۳۰ کودک که در پارسال در حوزه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از نظر کم کاری تیروئید غربالگری شدند ۴۹ نفر مشکوک به کم کاری تیروئید تشخیص داده شدند.

او افزود: غربالگری تیروئید ۹۲ درصد نوزادان با همکاری والدین آن‌ها در موعد مقرر سه تا پنج روز پس از تولد انجام شده و غربالگری هشت درصد آنان با تاخیر انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیان اینکه کم کاری تیروئید نوزادان یکی از علل مهم عقب افتادگی ذهنی آنان است ادامه داد: تمامی کودکان مناطق زیرپوشش این دانشگاه در شهرستان‌های غرب خراسان رضوی تحت غربالگری تیروئید قرار دارند.

نوده بیان کرد: در برنامه غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان، نمونه گیری خون از پاشنه پا در روز‌های سه تا پنج روز پس از تولد انجام می‌شود که خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به موقع به مراکز خدمات جامع سلامت برای نمونه گیری اقدام کنند.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار