مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم مطرح کرد:

شیوه برگزاری امتحانات پایان ترم با نظر مسئولان دانشگاه‌ها

آهنچیان اعلام کرد مسئولان دانشگاهی امتحانات پایان ترم را به صورت ترکیبی یعنی حضوری یا غیرحضوری برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در گفت‌وگوی تلفنی با رادیو جوان درباره تکلیف برگزاری آزمون دانشگاه‌ها گفت: دانشجویان به دو گروه تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری و دانشجویان کاردانی و کارشناسی تقسیم می‌شوند.

او افزود: از همان ابتدا برای برگزاری آزمون دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی به صورت غیرحضوری مشکلی نداشتیم، بلکه به علت تعداد کم آنان در کلاس در زمان برگزاری امتحانات، آنها می‌توانند مدیریت شوند.

آهنچیان تصریح کرد: به علت تعداد زیاد دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی ارشد شاید نتوانیم از طریق سیستم‌های الکترونیکی به خوبی در زمان امتحانات آنان را پوشش دهیم و برخی از دانشگاه‌ها به تشخیص خودشان بر مبنای اینکه در وضعیت سفید، عادی یا قرمز قرار دارند، می‌توانند نحوه برگزاری آزمون را در حد امکان به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتخاب کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: ساده‌ترین بستر برای مدیریت دانشگاه‌ها برگزاری امتحانات حضوری است، اما به علت حفظ سلامتی و تعهدی که دانشگاه‌ها نسبت به دانشجویان دارند، واقعاً دشواری‌های بسیار زیادی برای برنامه‌ریزی امتحانات و آموزش‌های غیرحضوری وجود دارد که به هر حال مسئولان دانشگاهی آنها را به صورت ترکیبی یعنی حضوری یا غیرحضوری بودن برگزار می‌کنند.

آهنچیان اظهار کرد: دانشگاه تهران به صورت حضوری و غیرحضوری تصمیم به برگزاری امتحانات با هماهنگی سایر دانشگاه‌ها در سراسر کشور گرفته است تا دانشجویان شهرستانی بتوانند به راحتی در آن دانشگاه‌ها حاضر شوند و بر همین اساس نمی‌توان تصمیم‌گیری کلی کرد و هر دانشگاه باید با شرایط خود برای این موضوع آماده شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه تربیت مدرس که تنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی را می‌پذیرد و به همین علت خود دانشگاه برای برگزاری امتحانات پایان ترم تصمیم می‌گیرد و نسخه‌های آن نمی‌تواند برای تمامی دانشگاه ها یکسان باشد.

راه‌اندازی کمپین دانشجویی به منظور لغو امتحانات حضوری

او با اشاره به راه‌اندازی کمپین در برخی از دانشگاه‌ها برای لغو امتحانات حضوری اظهار کرد: دانشجویان حق دارند نظرات خود را اعلام کنند، منتها دروس عملی که امکان مجازی برگزار کردن آن‌ها در سامانه وجود ندارد، در جلسات گوناگون برای حضوری برگزار شدن آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.

آهنچیان گفت: اگر دانشجویانی به علت معذوریت مانند اینکه در وضعیت نامناسب یا تحت نگرانی خانواده‌ها مبنتی بر به خطر افتادن سلامتی قرار گرفتند، در صورت حضوری برگزار شدن امتحانات پایان ترم می‌توانند درخواست حذف درس یا حذف ترم را ارائه دهند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اظهار کرد: ما در پاسخ‌های درخواست دانشجویان همیشه انصاف داشتیم و جای نگرانی وجود ندارد؛ چراکه اساتید دشواری سوالات را با توجه به شرایط کنونی طراحی و تنظیم کرده‌اند و دانشجویان نباید انتظارات فراواقعیت از آنان داشته باشند.

برگزاری امتحانات پایان ترم از سوی مدیریت دانشگاه‌ها

آهنچیان با اشاره به موافقت برای برگزاری ترم‌های تابستانی اظهار کرد: دانشجویان به طور معمول نمی‌توانند ترم تابستانی داشته باشند، مگر اینکه در سال آخر تحصیل خود واحد‌های باقی مانده تا دانش‌آموختگی داشته باشند و این رفاه در قوانین و مقررات گذاشته شد تا دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی بتواند ۲ درس را به صورت معرفی به استاد بگذراند و نیازی به ثبت‌نام ترم جدید نداشته باشد. در حال حاضر این قضیه را به ۲ برابر افزایش دادیم؛ بنابراین دانشجویان با فراغت بار بیشتری می‌توانند این کار را انجام دهند.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار