جزییات پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب دیده از کرونا

مدیرکل تعاون، کار ور فاه اجتماعی استان کرمانشاه از سهم ۶۸۰ میلیارد تومانی استان کرمانشاه از تسهیلات حمایتی در نظر گرفته شده از سوی دولت برای جبران خسارت واحد‌های اقتصادی آسیب دیده از شیوع کرونا خبر داد و به تشریح جزئیات آن پرداخت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ حسن عزیزی در جلسه امروز (۱۶ خرداد) کارگروه اشتغال استان کرمانشاه اظهار کرد: شیوه نامه پرداخت این تسهیلات در قالب ۲۰ ماده و هفت تبصره ابلاغ شده و پرداخت تسهیلات نیز به زودی آغاز خواهد شد.

او با بیان اینکه ۱۴ رسته آسیب دیده از شیوع کرونا که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده بود مشمول دریافت این تسهیلات هستند، عنوان کرد: البته تدابیری هم برای کسب و کار‌ها و گروه‌هایی که به صورت غیرمستقیم از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند، در نظر گرفته شده است.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه برای کسب و کار‌هایی که غیرمستقیم آسیب دیدند به ازاء هر نفر نیروی شاغل ۱۲ میلیون تومان و برای کسب و کار‌هایی که مستقیم آسیب دیده‌اند و جزو رسته‌های اعلام شده هستند، به ازاء هر شغل ۱۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

عزیزی از دوره تنفس سه ماهه تسهیلات پرداختی هم یاد کرد و ادامه داد: تدابیری هم برای نظارت بر پرداخت تسهیلات و همچنین جرائمی هم برای عدم بازپرداخت تسهیلات تعیین شده است.

او در ادامه از مهمترین واحد‌های آسیب دیده از شیوع کرونا در کرمانشاه هم یاد کرد و افزود: شرکت جهاد نصر با ۴۰۰ نفر نیرو، شرکت کاشی بیستون با ۱۸۰ نفر نیرو و کرپ ناز با ۱۷۰ نفر نیرو از مهمترین این موارد هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه بیان کرد: در بخش واحد‌های ورزشی ۶۷۰ واحد خصوصی با ۱۳۵۰ نفر نیرو و ۳۵۰ واحد دولتی با ۷۰۰ نفر نیرو دچار آسیب شدند.

عزیزی از آسیب به ۲۹۰ واحد صنفی قنادی با دو هزار نفر نیرو، ۴۰۰ واحد عرضه کیف و کفش با ۶۰۰ نفر نیرو، ۲۵۰۰ واحد پوشاک با ۵۰۰۰ نفر نیرو، آسیب به ۶۵۰ آژانس و دفتر خدمات گردشگری با ۷۸۰۰ نفر نیرو، ۳۵۰ واحد چلوکبابی، رستوران و تالار با ۱۶۶۰ نفر نیرو، ۴۰۰ اغذیه فروشی با ۶۰۰ نفر نیرو، ۱۲۲۰ واحد تولید و دوخت لباس محلی با ۵۰۰۰ نفر نیرو، ۳۰۰ مهدکودک با دو هزار نفر نیرو و تعدادی از مجتمع‌های فرهنگی و رفاهی و همچنین مراکز خدمات بهداشتی و درمانی هم خبر داد.

او همچنین آخرین تعداد متقاضیان بیمه بیکاری در استان را ۱۳ هزار و ۲۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد حدود ۸۲۰۰ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه نیز با اشاره به دغدغه‌هایی که درباره حمایت از گروه‌های متضرر از شیوع کرونا وجود دارد، گفت: یکی از مهمترین این دغدغه‌ها در نظر گرفتن تسهیلات برای افراد بیمه شده است و اینطور تصور می‌شود که افراد فاقد بیمه حمایت نخواهند شد، اما دولت برای این گروه نیز در مراحل بعدی برنامه دارد.

مختار احمدی اظهار کرد: بر اساس برآورد‌هایی که انجام شده ۲.۸ میلیون نفر از آسیب دیدگان کرونا در کشور بیمه شده نیستند که دولت برای آن‌ها برنامه دارد.

او درباره مغفول مانده برخی از رسته‌ها نیز تاکید کرد: ۱۴ رسته‌ای که از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شده دارای ۵۵۰ زیر رسته است، اما اگر برخی از دستگاه‌ها گمان می‌کنند گروه‌هایی در مجموعه آن‌ها مغفول مانده پیشنهادات خود را به وزارتخانه مربوطه ارسال کنند.

احمدی نگرانی دیگر را در زمینه تنفس سه ماهه این تسهیلات دانست و ادامه داد: معیار زمان تنفس از وقتی که تسهیلات پرداخت شده، محاسبه می‌شود.

زهره شریفی معاون مشارکت‌های مردمی، اشتغال و مسکن بهزیستی استان کرمانشاه هم از دغدغه مهدکودک‌ها برای دریافت تسهیلات حمایتی یاد کرد و گفت: از ۳۳۰ مهدکودکی که با دو هزار نفر نیرو داریم فقط حدود ۳۰ درصد نیرو‌ها بیمه شده هستند و با این روند مهدکودک‌ها در زمینه دریافت تسهیلات دچار مشکل خواهند شد.

او افزود: ۹۰ درصد مهدکودک‌ها خصوصا آن‌هایی که در حاشیه شهر هستند مستاجرند و حتی امکان تامین هزینه‌های خود را ندارند و از همین رو نمی‌توانند نیروهایشان را بیمه کنند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.