بازگشایی مجدد مرکز ترک سیگار در کرمان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به مرکز ترک سیگار در کرمان گفت: این مرکز به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل است؛ اما در روز‌های آینده دوباره بازگشایی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سید وحید احمدی‌طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، امروز در نشست خبری به مناسبت هفته بدون دخانیات گفت: پیمایشی در سال ۹۶ در کل کشور و به تبع آن در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد که در این پیمایش و تحقیق که بسیار عظیم و در سطح ملی و با اعتبار بالایی صورت گرفت، نتایج قابل توجهی به دست آمد.

او افزود: در این تحقیق، ۴۰ درصد مردان و ۵ درصد زنان سابقه مصرف سیگار را ذکر کرده بودند و در زمینه مصرف روزانه سیگار که عمدتا مصرف بیش از ۶ نخ سیگار مد نظر بود، ۱۶ درصد مردان و ۵ دهم درصد زنان بیش از ۶ نخ سیگار را به صورت روزانه استفاده می‌کردند.

‌طباطبایی تصریح کرد: در کل استان کرمان به ‌طور متوسط ۷ درصد جمعیت استان، روزانه بیش از ۶ نخ سیگار مصرف می‌کردند و سابقه مصرف روزانه تنباکو در استان کرمان، حدود ۲۱ درصد بوده و حدود ۳۸ درصد جمعیت استان با دود سیگار مواجه بوده‌اند.

او در خصوص برخی اظهارات مبنی براینکه مصرف دخانیات افراد را از ابتلا به ویروس کرونا مصون می‌سازد، گفت: این اظهار نظر، کاملا اشتباه است و افراد سیگاری، بیشتر در معرض خطر بیماری‌های ریوی و تنفسی از جمله کرونا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: به دلیل اینکه ریه  افراد سیگاری با دود درگیر است، خودشان مرتب سرفه می‌زنند و چون این علامت در کرونا نیز وجود دارد؛ لذا این افراد دیرتر به پزشک مراجعه می‌کنند. از طرفی ریه‌های افراد سیگاری مشکل دارد و اگر به بیماری ریوی دچار شوند، شدت بیماری در آن‌ها بسیار زیاد خواهد بود؛ بنابراین مصرف سیگار، تریاک و قلیان عوارض کرونا را بسیار تشدید می‌کند.

او قلیان را عامل بسیاری از بیماری‌ها دانست و بیان کرد: قلیان باعث بیماری‌هایی، همچون هپاتیت، سل، تبخال و … می‌شود.

طباطبایی با اشاره به بازگشایی برخی از صنوف گفت: طبق مصوبه استانی و ستاد ملی مبارزه با کرونا به هیچ عنوان قهوه‌خانه‌ها اجازه بازگشایی را ندارند و از مردم می‌خواهیم که اگر موردی از بازگشایی قهوه‌خانه‌ها را مشاهده کردند، گزارش دهند تا بدون فوت وقت، پرونده واحد‌های متخلف را به دادسرا اراجاع دهیم؛ زیرا این مکان‌ها در شرایط کنونی باعث تهدید سلامت مردم بوده و در بحث سلامت مردم با هیچ کسی تعارف نداریم.

او ترک سیگار را شدنی دانست و افزود: در کرمان، مرکز ترک سیگار وجود دارد که در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل است؛ اما در روز‌های آینده و با مجوز ستاد استانی مقابله با کرونا، دوباره بازگشایی خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص تاثیر استفاده از سیگار الکترونیکی برای ترک سیگار گفت: استفاده از سیگار الکترونیک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و سرطان‌زا بوده و باعث بروز بیماری‌های قلبی خواهد شد و مصرف این نوع سیگار‌ها بسیار خطرناک است.

او بیان کرد: یکی از سیاست‌های مهم در امر مبارزه با دخانیات، محدودیت دسترسی است که بدین منظور سازمان صنعت، معدن و تجارت نباید به دکه‌ها اجازه فروش سیگار را بدهد و باید تعداد کمی از مغازه ها اجازه عرضه سیگار را داشته باشند.

 طباطبایی توانمندسازی مردم و کمک به ترک، افزایش مالیات بر سیگار، منع تبلیغات دخانیات، کاهش دسترسی به دخانیات را از راهکارهای مقابله با مصرف دخانیات برشمرد و بیان کرد: مافیای دخانیات، زیرک‌ترین روانشناسان و جامعه شناسان را جذب کرده‌اند و بیشتر گروه هدف آن‌ها، نوجوانان و جوانان هستند.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار