بررسی بازار خودرو در برنامه گفت وگوی ویژه خبری؛

مسئول فعلی افزایش قیمت خودرو در بازار کیست؟/ تولید خودرو نسبت به تقاضا ۵۰ درصد کمتر است

تابش گفت: عدم توزیع و تولید به اندازه خودرو، تعادل عرضه و تقاضا را بر هم می زند که عامل نابسامانی بازار است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ، کاکایی استاد دانشگاه و شیوا رئیس شورای رقابت امشب ۲۰ اردیبهشت ماه با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری به بررسی موضوع نابسامانی بازار خودرو پرداختند.

تابش رئیس سازمان حمایت با اشاره به اینکه در بحث قیمت خودرو ذینفعان متعددی دخیل هستند گفت: اولین آیتم خودروساز است که  باید با توجه به نیاز بازار و ایفای تعهداتش ، کالا را در بازار تامین و فراهم کند.

او با اشاره به کمبود عرضه خودرو نسبت به تقاضا افزود : در سال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز داریم، اگر حدود ۷۶۰ هزار خودرو تولید شده باشد مابه‌التفاوت آن گپ بازار گفته می شود لذا عدم توزیع و تولید به اندازه کافی تعادل عرضه و تقاضا را به هم می زند به طوری که تولید خودرو نسبت به تقاضا ۵۰ درصد کمتر است.

تابش با اشاره به اینکه تقاضای کاذب در بازار قطعی است گفت : ذاتاً خودرو کالای مصرفی است و نباید آن را کالای سرمایه‌ای بدانیم.
 
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه در بحث افزایش قیمت خودرو دنبال قاتل بروسلی نگردیم گفت: همه سیاست ها در بستر قیمت شورای رقابت عملیاتی می‌شود، لذا شورای رقابت قیمت ها را باید تعیین کند .

او با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته از تلاش‌ها فروگذار نبودیم به طوری که تمامی موانع و مشکلات را آسیب‌شناسی کردیم تصریح کرد: فاصله قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار آزاد به جیب کسانی می رود که به هر طریقی در سایت‌ها ثبت نام می کردند و خودروها را با حاشیه ۱۰۰ درصد می‌فروختند.

تابش با اشاره به اینکه بخشی از زیان را باید از طریق فروش اموال مازاد و از طریق داخلی سازی جبران کرد ادامه داد : نباید به دنبال نبش قبر باشیم . عرضه به اندازه کافی در بازار نیست و امروز هر دو خودروساز مکلف شدند تا هر کدام ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال تولید کند و باید به صورت ماهانه گزارش های خود را به ما ارائه بدهند.

او با اشاره به اینکه قیمت شورای رقابت را می پذیریم افزود: به استناد قانون ،شورای رقابت باید دستورالعمل ها را به ما ارائه می داد یک بار به صورت غیر رسمی این امر انجام شد و ما ایراد گرفتیم و دوباره برای اصلاح به شورای رقابت دستورالعمل مورد نظر را ارسال کردیم .

رئیس سازمان حمایت با اشاره به اینکه قیمت حاشیه بازار هر هفته نسبت به هفته قبل از آن باید ۵ درصد کاهش پیدا می‌کرد گفت: متاسفانه خودروساز نتوانست به اندازه کافی خودرو را در بازار تولید و تامین کند به طوری که سال گذشته با یک میلیون خودرو معوق روبرو بودیم.
 
تابش با اشاره به این که با همت دستگاه‌های امنیتی و نظارتی و با تلاش سیاست‌های وزارت صنعت ،معدن و تجارت قول می‌دهیم که ظرف یک ماه آتی بازار متعادل شود عنوان کرد: قیمت گذاری را بر اساس شاخص‌هایی انجام می‌دهیم به طوری که صورت های مالی بنگاه‌ها را دریافت می کنیم لذا تمام کالاها مشمول قیمت‌گذاری آن هم با منطق خاص می‌شوند، علاوه بر قیمت باید به دنبال آیتم های دیگری هم باشیم.
 
رضا شیوا رئیس شورای رقابت در ادامه برنامه با اشاره به این که بازار ایجاد شده کاذب است گفت: چند نفر بیشتر نیستند که این بازار را به این وضعیت رسانده اند. باید در بازار خودرو  همانند بازار ارز دخالت های لازم صورت گیرد تا بازار به تعادل برسد.
 
او ادامه داد: چند نفر سودجو و رانت خوار بازار را به هم ریخته اند لذا باید این گروه را از بین برد و گرنه وضعیت بازار به شکل کنونی باقی می ماند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ما به تمام دستگاه‌های نظارتی شکایت کرده‌ایم افزود: بیش از یک سال است که شورای رقابت را از قیمت‌گذاری کنار گذاشته اند.

شیوا با اشاره به اینکه ما نباید دستورالعمل‌ها را به سازمان حمایت بدهیم بلکه باید به ستاد تنظیم بازار دستورالعمل را ارائه دهیم گفت: در برخی از سایت ها به راحتی می توان ۵۰ پراید را تحویل گرفت. باید با کسانی که دپو کننده خودرو در بازار محسوب می شوند برخوردهای قضایی صورت بگیرد.
 
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه در روش قبلی قیمت گذاری، وزیر صمت وقت نامه‌ای را زدند و ما را از سیستم قیمت گذاری خارج کردند ادامه داد: در شیوه جدید از ما پیشنهاد خواستند و ما نیز قیمت‌ها را پیشنهاد دادیم، از بهمن ماه قیمت خودرو در کارخانه تغییر نکرد و تنها دلالان و کاسبان قیمت سازی کردند بنابراین ما از قوه قضائیه می‌خواهیم وارد بازار خودرو شده و سرو سامانی به بازار بدهد.
 
در ادامه امیرحسن کاکایی فعال صنعت خودرو‌ با اشاره به اینکه شورای رقابت به بهانه افزایش بهره‌وری ۱۳ درصد اختلاف قیمت ایجاد کرده است افزود: ۲۸ خودروساز خصوصی داریم که تقریباً تعطیل شده اند و دو خودروساز داخلی باقی می ماند. دلیل تعطیلی ۲۸ خودروساز خصوصی به خاطر تحریم است ،دو خودروساز داخلی دیگر به سمت توقف پیش می‌رفتند اما توانستند شروع به افزایش تولید کنند .

او با اشاره به اینکه تولید کنندگان خودرو به عمد تولید خود را به نصف نرسانده است بلکه به دلایل شرایط تحریم این امر صورت گرفت عنوان کرد: تحریم در دوره قبلی یعنی سال ۹۱ با تحریم کنونی فرق می کند لذا تحریم به تدریج سخت‌تر شد و از ۱۵ مرداد سال ۹۷ به طور جدی تحریم های ناجوانمردانه بر ما اعمال شد.
 
این فعال صنعت خودرو با اشاره به اینکه هر خودروساز به طور متوسط ۳۰ میلیون تومان بر روی خودروی خود زیان می دید گفت: قیمت مواد اولیه در طی دو سال گذشته چندین برابر شده است.

او با اشاره به اینکه مبنای قیمت گذاری خودرو یا باید بر اساس حاشیه بازار باشند و یا باید بر اساس مهندسی هزینه شده که آقایان مسلط به هزینه‌های واقعی هستند ادامه داد: خودروسازان نباید زیان ببینند زیرا تحریم‌ها را دور زده اند و بر روی داخلی سازی فعالیت های زیادی را انجام داده اند و اکنون نیاز به سرمایه گذار دارند.

این فعال صنعت خودرو خطاب به شیوا افزود: آیا ۴۰ هزار میلیارد تومان زیان خودروسازان را قبول دارید؟ با این وضعیت سرمایه گذاری در کوتاه مدت آیا می شود این زیان را با این قیمت ها پایین آورد .

او همچنین خطاب به شیوا رئیس شورای رقابت ادامه داد :  این تنش در بازار خودرو تا مدت ها وجود دارد.
 
مرتضی شجاعی کارشناس بازار خودرو در بخش دیگری از برنامه با اشاره به خودروهای آگهی شده در فضای مجازی با عنوان صفر ۹۷ گفت: ایران همواره تحت تهدید و تحریم غرب و آمریکا بوده است اما از سوی دیگر باید اذعان داشت که سیاستگذاری ها و چشم انداز ها در صنعت خودرو درست نبوده است.

او بیان کرد: ۶ ماه است که تنش داریم که آیا خروج پراید از خط تولید ایجاد التهاب می کند؟ از اسفند ماه سال گذشته فروش فوری خودرو نداشتیم از سوی دیگر خبرهایی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه خودروهای پرتیراژ از خط تولید در حال خارج شدن است.
 
این کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه باید خیلی زودتر از اینها پیش بینی تحریم می‌شد گفت : قسمت عمده ای از تولیدات از خط کنار رفته است و قسمت دیگری از بازار به دست سوداگران افتاده است آیا حاشیه بازار می تواند درد را درمان کند .

او خاطرنشان کرد: این وسط مردم متضرر می شوند، فاصله قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار آزاد ۴۰۰ درصد است. اولین تهدید برای خودروساز حاشیه بازار است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تابش و کاکایی فقط مغلطه می کردند حرف درست را اقای شیوا می گوید. چند تا دلال توی بازار هست که تا ثبت نامی برای خودرو اعلام می شود یک دقیقه بعد سایت قفل سی ثانیه بعد فروش تکمیل می شود
آخرین اخبار