دولت افغانستان: برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان به آتش بس فوری نیاز است

دولت افغانستان تاکید کرد که برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان به آتش بس فوری نیاز است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دولت افغانستان در واکنش به گزارش اخیر سازمان ملل درباره تلفات غیر نظامیان این کشور تاکید کرد که محافظت از غیر نظامیان، اولویت دولت کابل است.

«دوا خان مینه پال»، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در این خصوص اظهار داشت: دولت افغانستان به محافظت و مصونیت شهروندان متعهد است و محافظت از مردم اولویت اساسی جمهوری اسلامی افغانستان می باشد.

وی با بیان اینکه تلفات غیر نظامیان به هیچ وجه قابل پذیرش نیست گفت: برای حفاظت از غیر نظامیان روش های مشخص و فعالیت‌های موثری صورت گرفته است؛ ما متعهد هستیم که برای حفاظت از مردم خود در برابر جنگ های مخالفین و همچنین ویروس کرونا اقدامات لازم را به اجرا بگذاریم.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان نیز در واکنش به گزارش سازمان ملل در بیانیه ای نوشت: گزارش نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) این واقعیت را آشکار می سازد که برای جلوگیری از تلفات افراد غیر نظامی در کشور، به یک آتش بس بشر دوستانه و فوری نیاز است.

شورای امنیت ملی افغانستان تاکید کرده است: حملات طالبان و دیگر گروه های تروریستی، انفجار ماین های کنار جاده، انجام حملات انتحاری در مناطق مزدحم و استفاده از خانه‌های مردم و سایر تاسیسات عام‌المنفعه به عنوان سنگر جنگ، از عوامل اساسی تلفات غیر نظامیان محسوب می‌شود.

امنیت ملی افغانستان ضمن بیان اینکه تلفات غیر نظامیان قابل قبول نیست تاکید کرد: اولویت اساسی دولت افغانستان حفاظت از غیر نظامیان است.

گفتنی است که نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در گزارش جدید خود اعلام کرد که طی ۳ ماه اول سال جاری میلادی، ۵۰۰ غیرنظامی در افغانستان به دلیل ادامه جنگ در این کشور کشته شدند.

در گزارش یوناما آمده است: طی ۳ ماه اول سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۲۹۳ مورد تلفات غیرنظامیان ثبت شده است که ۵۳۳ نفر کشته و ۷۶۰ نفر طی این مدت زخمی شدند.

در گزارش یوناما ۵۵ درصد تلفات غیر نظامیان به مخالفان دولت از جمله گروه‌های طالبان و داعش و ۳۲ درصد آن به نیروهای طرفدار دولت شامل نظامیان خارجی و نیروهای امنیتی نسبت داده شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار