عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را بشناسید

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغذیه سالم، خواب کافی و پرهیز از استرس سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر بهاره ایمانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تقویت سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلفی مرتبط است که از آن جمله می‌توان به تغذیه سالم، داشتن خواب کافی و پرهیز از استرس اشاره کرد.

عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را بشناسید

او با اشاره به اینکه همه اعضای خانواده برای تقویت سیستم ایمنی باید رژیم غذایی متعادل و متناسبی داشته باشند، ادامه داد: برای تغذیه مناسب باید از تمام گروه‌های مواد غذایی در سبد غذایی خانواده گنجانده شود به عنوان مثال از گروه‌های کربوهیدرات ها، پروتئین‌ها، میوه و سبزیجات و چربی‌های مفید در وعده‌های غذایی روزانه مصرف شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مواد غذایی خوراکی مانند پیاز، سیر، زنجبیل، میوه و سبزیجات با برگ‌های سبز تیره، ریز مغذی و ویتامین‌ها نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است، گفت: زینک نیز یکی دیگر از ریز مغذی‌هایی است که در سلامت سیستم ایمنی بدن موثر است که این ماده غذایی مفید را می‌تواند در گوشت قرمز، گوشت مرغ و مغز‌ها یافت.
 
عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را بشناسید

ایمانی افزود: ویتامین D نیز در بهبود سیستم ایمنی بدن موثر است که از جمله مواد غذایی حاوی این ویتامین می‌توان به تخم مرغ، شیر، لبنیات اشاره کرد و از آنجایی اکثر مردم کشورمان با کمبود ویتامین D روبرو هستند مصرف مکمل در این زمینه نیز سفارش شده است.
 
عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را بشناسید

او ادامه داد: براساس پروتکل وزارت بهداشت مصرف مکمل ویتامین D برای کودکان ۳ تا ۵ روز تا دو ساله روزانه ۴۰۰ واحد است و از دو تا ۱۲ سال هر دو ماه یک عدد ویتامین D ۵ هزار و از ۱۲ تا ۷۰ سال ماهیانه یک ویتامین D ۵ هزار و از ۷۰ سال به بالا نیز ماهیانه یک عدد مکمل ویتامین D به همراه کلسیم توصیه شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برای کودکانی که دچار بیماری زمینه‌ای هستند بسته به مراحل درمانی نوع تغذیه متفاوت توصیه می‌شود، گفت: اگر بیماری در دوران شیمی درمانی حاد باشد نسبت به شیمی درمانی به منظور عقب راندن بیماری، شرایط جسمی متفاوتی دارد و از همین رو رژیم غذایی متفاوتی را نیز می‌طلبد.

ایمانی افزود: مصرف سبزیجات کاملا ضدعفونی شده و پرهیز از غذا‌های نیمه پز و کبابی و غذا‌های بیرونی در ایام شیمی درمانی برای بیماران به ویژه کودکان مبتلا به سرطان سفارش می‌شود.
 
عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را بشناسید

او ادامه داد: خانواده‌ها استرس‌های روز‌های کرونایی را به کودکان منتقل نکنند، زیرا استرس باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

انتهای پیام//ف. ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار