ویروس کرونا سبب تعطیلی بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های زمین شد

قدرت سرایت فوق العاده زیاد ویروس کرونا سبب شده تا کارشناسان شاغل در بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های فضایی کار رصد را به طور موقت متوقف کنند.

 

به گزارش خبرنگار حوزه فناوریگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان اعلام کرده اند امروزه به دلیل همه گیری ویروس کرونا و شیوع بیماری COVID-۱۹ بیش از ۱۰۰ رصدخانه بزرگ در مناطق مختلف کره زمین تعطیل شده اند و اخترشناسان قادر به رصد اجرام آسمانی و تکمیل مطالعه‌های خود نیستند.

بزرگ‌ترین تلسکوپ نوری فعال در زمین تاکنون تلسکوپ Gran Telescopio Canarias در جزیره لاپالما La Palma در مجمع الجزایز قناری واقع در اقیانوس اطلس شمالی متعلق به کشور اسپانیاست که این روز‌ها با گسترش ویروس کرونا تعطیل و از دسترس خارج شده است.

هزینه ساخت این تلسکوپ افزون بر ۱۳۰ میلیون دلار در زمان تاسیس در سال ۲۰۰۶ میلادی بوده است. اکنون پس از تعطیلی بسیاری از تلسکوپ‌ها در مناطق مختلف کره زمین، تنها تلسکوپ فعال که به رصد آسمان می‌پردازد، تلسکوپ South Pole Telescope در قطب جنوب است.


امروزه گروهی از محققان در قطب جنوب به مطالعه و پژوهش در سرمای بیش از منفی ۵۶ درجه سلیسیوس با استفاده از داده‌های تلسکوپ قطب جنوب می‌پردازند. این تلسکوپ فضایی اکنون به رصد اشعه‌های برجای مانده از انفجار بزرگ می‌پردازد.


بیشتر بخوانید: راهکاری عجیب برای فرار از کرونا؛ سفر به سیاره سرخ قوت می‌گیرد


در قطب جنوب خورشید هفته هاست که غروب کرده و زمین در تاریکی قرار دارد. در این مناطق ۶ ماه از سال طلوع خورشید مشاهده نمی‌شود. پس از همه گیری ویروس کرونا، پرواز‌ها به قطب جنوب متوقف شده و کاوشگران در پایگاه‌های خود قرنطینه هستند و البته دچار مشکل ابتلا به بیماری COVID-۱۹ نمی‌شوند.


از جمله دیگر تلسکوپ‌های نوری بزرگ درجهان که به دلیل همه گیری ویروس کرونا فعالیت آن متوقف شده است رصدخانه Hobby-Eberly Telescope در تگزاس آمریکا را می‌توان نام برد.


کارشناسان نجومی اعلام کرده اند به جز داده‌های دریافتی از رصدخانه‌های فضایی، چون تلسکوپ هابل، منجمان هیچ اطلاعاتی درباره آنچه درفضا درحال روی دادن است ندارند.

افزون بر از دست دادن رصد رویداد‌های منحصربه فرد در فضا، چون انفجار ابرنواخترها، آسیب اقتصاد جهانی در اثر ویروس کرونا می‌تواند بر بودجه تخصیص یافته برای انجام پروژه‌های فضایی در آینده اثر بگذارد.


امروزه کارشناسان در نظر دارند تعداد فراوانی تلسکوپ با هدف‌های مختلف در مناطق مرتفع در کشور‌های گوناگون احداث کنند که فرآیند ساخت تلسکوپ افزون بر هزینه بر بودن به همکاری تعداد زیادی از کارشناسان نیازمند است.

تعطیلی بسیاری از رصدخانه‌ها اواخر ماه مارس روی داده است، اکنون ۹ تلسکوپ از مجموع ۱۰ تلسکوپ نوری بزرگ در آمریکای شمالی به دلیل قرنطینه و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تعطیل هستند.

در کشور شیلی هم که تلسکوپ‌های فوق العاده مهمی قرار دارند تمامی مراکز نجومی برای جلوگیری از گسترش بیماری بسته شده اند.

یکی از متراکم‌ترین مناطق دنیا از نظر میزان تجمع تلسکوپ جزایر هاوایی به ویژه جزیره Mauna Kea است که برای جلوگیری از شیوع بیماری بین کارکنان و کارشناسان که از کشور‌های مختلف برای رصد فضا به رصدخانه‌ها مراجعه می‌کردند بسته شده است.


کارشناسان اعلام کرده اند نیاز به تلسکوپ‌های بزرگ برای رصد اجرام آسمانی در طول سال‌ها سبب ساخت نسل جدیدی از تلسکوپ‌های پیشرفته با تجهیزات گران قیمت و پیچیده و آینه‌های بزرگ شده است که برای فعال ماندن به نگهداری منظم و دقیق نیاز دارند.


امروزه وجود نرم افزار‌های مختلف به دانشمندان این امکان را می‌دهد که از راه دور به هدایت، رصد و کنترل رصد تلسکوپ بپردازند، اما برای نگهداری از ساختار وتجهیزات سخت افزاری تلسکوپ به افراد نیازی نیاز است.


منبع: astronomy
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.