۲۰ طرح ساماندهی و مرمت در تخت فولاد اصفهان درحال اجراست

مدیر مجموعه فرهنگی-مذهبی تخت فولاد اصفهان از اجرای ۲۰ طرح عمرانی در قالب ساماندهی، مرمت، تملک و آزادسازی در تخت فولاد اصفهان با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید علی معرک‌نژاد مدیر مجموعه فرهنگی-مذهبی تخت فولاد اصفهان افزود: ۱۱۰ میلیارد ریال از ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبارات به بخش تملک و آزادسازی و ۴۰ میلیارد ریال نیز به مرمت و نورپردازی اختصاص یافته است.

او با اشاره به تملک و آزادسازی کاروانسرای ملک و بافت مجموعه در محله احمدیه، درخصوص ساماندهی و مرمت تکیه و انبار کازرونی عنوان کرد: سقف و داخل بقعه کازرونی در حال مقاوم‌سازی و فاز یک و ۲ اتاق معرفی این تکیه نیز در مرحله طراحی است.

مدیر مجموعه فرهنگی-مذهبی تخت فولاد اصفهان با اشاره به روشنایی و نورپردازی ویژه بقعه کازرونی برای نوروز ۹۹ ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این طرح تا سال آینده و با اعتبار ۲ میلیارد ریال انجام شود.

او همچنین درباره مرمت تکیه خاتون آبادی و آغاباشی تخت فولاد با اعتبار ۲ میلیارد ریال تا پایان امسال تصریح کرد: این طرح مراحل پایانی خود را طی می‌کند و نیز قرار است اوایل سال آینده به صورت موزه به بهره برداری برسید.

معرک‌نژاد درمورد بدنه‌سازی اطراف تخت فولاد و ورودی آن نیز اظهارداشت: در مجموعه تخت فولاد بدنه‌سازی واحدی نداریم و ورودی‌های مشخصی نیز موجود نیست و برخی ورودی‌ها در دوره معاصر ایجاد شده و برخی نیز فرسوده و تخریب شده است.

او اضافه کرد: برای بدنه‌سازی واحد تخت فولاد، در شورای سیاست گذاری شهرداری طرحی به تصویب رسیده که فضای تخت فولاد را محصور نمی‌کند و ستون‌هایی همراه با کتیبه‌های معرفی مشاهیر و نورپردازی در شب برای آن‌ها در نظر گرفته و ابلاغ شده است.

مدیر مجموعه فرهنگی-مذهبی تخت فولاد درخصوص طرح ساخت و بازسازی ورودی تکیه‌ها نیز بیان کرد: امیدواریم تا پایان امسال طرح معالعاتی مربوطه انجام و سال آینده اجرایی شود.

او خاطرنشان کرد: گذر گردشگری بابارکن الدین از ورودی خیابان آزادگان تا ورودی باغ طوبی با اعتبار ۹ میلیارد ریال درحال تکمیل، ساماندهی و سنگفرش است که نیمی از آن به پایان رسیده و امید است مابقی تا پایان سال انجام شود.

معرک‌نژاد درباره ساماندهی محوطه پشتی سالن شمع گلستان شهدای اصفهان گفت: این محوطه به لحاظ وقفه سیما و منظر و ترافیکی آشفته است که باید ساماندهی شود.

او اضافه کرد: مطالعات لازم در این زمینه در مدت ۵ ماه انجام شد و برای اجرای طرح زمانی در حدود شش ماه مورد نیاز است.

مدیر مجموعه فرهنگی-مذهبی تخت فولاد اصفهان همچنین یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد تخت فولاد اصفهان را وجود سنگاب‌ها و سنگ قبر‌هایی با ارزش تاریخی، میراثی و فرهنگی دانست و افزود: در زمان حاضر ۹ عدد از سنگ قبر‌های تخت فولاد به صورت آزمایشی توسط یک پیمانکار آسیب‌شناسی، ساماندهی و مرمت شده است.

او ادامه داد: این طرح قرار است به صورت مرحله‌ای و فاز به فاز اجرا شود که در فاز بعدی سنگ قبر‌های یکی از تکایای تخت فولاد مرمت و ساماندهی خواهد شد.

معرک‌نژاد بیان کرد: تخت فولاد اصفهان ۴۰ تکیه دارد که سالانه سنگ قبر‌های ۲ تکیه مرمت می‌شود.

او با اشاره به طرح ساماندهی سنگ قبور مشاهیر تخت فولاد اصفهان در قالب آئین نامه نیز تصریح کرد: سنگ قبر ۳۵ نفر از مشاهیر و علمای تخت فولاد تعویض شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۰ مورد دیگر نیز انجام پذیرد.

مدیر مجموعه فرهنگی-مذهبی تخت فولاد همچنین با اشاره به طرح ساماندهی و تکمیل گنبد آرامگاه دهش با ردیف بودجه‌ای ۳ میلیارد ریال اظهارداشت: پیمانکار این طرح مشخص شده، اما به دلیل سرمای هوا هنوز ساماندهی و تکمیل آن عملیاتی نشده است.

او طرح نورپردازی تکایا، محوطه‌ها و بقعه‌های تخت فولاد به منظور زیبایی بخشی در شب را یکی دیگر از طرح‌های در دست اجرا برشمرد و یادآور شد: نورپردازی ۷ تکیه از جمله خادم الشریعه، شهشهانی و بانو امین با ردیف بودجه ۵ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد که به مرحله اجرا درآمده است.

معرک‌نژاد همچنین از اجرای ۵ فاز طرح مرمت و ساماندهی تکیه میرفندرسکی خبر داد و گفت: فاز ششم این طرح فعلا متوقف شده است.

او اضافه کرد: ساخت یک موزه در این تکیه در دستور کار تخت فولاد است که پیمانکار آن مشخص شده، اما تا چند ماه آینده طرح مطالعاتی آن انجام و عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

مدیر مجموعه فرهنگی-مذهبی تخت فولاد اصفهان ادامه داد: ساماندهی فضای سبز و مرمت‌های جزئی محوطه تخت فولاد از دیگر طرح‌های در دست انجام است.

او تمامی طرح‌های مربوط به تخت فولاد و تکایا و بقعه‌های آن را با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و عملیات اجرایی آن را با هماهنگی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری عنوان کرد.

تخت فولاد اصفهان با نام وادی السلام ثانی، دومین قبرستان جهان تشیع آرامگاه بیش از ۲ هزار عالم، فقیه و مجتهد، شاعر، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی و همچنین سایت موزه‌ای گردشگری برای طالبان فرهنگ و معرفت است.

تخت فولاد در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۷۳۵ درفهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و این ظرفیت را دارد که به یکی از مقاصد گردشگری مذهبی ایران و تاریخ معماری اصفهان تبدیل شود، زیرا تنها یک قبرستان ساده نیست بلکه گنجینه‌ای از مشاهیر و مفاخر ایران و جهان اسلام است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.