فراهانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تاکید دمشق و آنکارا بر حل اختلافات، بدون دخالت دولت‌های فرا منطقه‌ای

کارشناس مسائل ترکیه گفت: ترکیه و سوریه باید بدون دخالت قدرت های فرا منطقه ای و در غالب مذاکرات آستانه به تنش ها پایان بدهند.

دمشق- آنکارا اختلافات را بدون دخالت دولت‌های فرا منطقه‌ای کنار بگذارند//دپوی عیدابراهیم فراهانی کارشناس مسائل ترکیه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نشست آستانه گفت: می توان مذاکرات یا بلوک آستانه را دست آوردی مهم و نو آوری در حل بحران های منطقه دانست که برای نخستین بار در کشورهای شرقی شکل گرفت.

او افزود: اما با وجود از بین رفتن داعش، سهم خواهی کشورهایی که در منطقه یا خارج از آن به دنبال دست آوردهای سیاسی هستند، بیشتر شده است. این موضوع در مورد بلوک آستانه هم صدق می کند و قطعا هر کشوری به دنبال منافع خود است.

فراهانی با تاکید بر لزوم همراهی کشورهای طرف مذاکرات آستانه با دولت مرکزی دمشق تصریح کرد: آنکارا هم برای برقراری ثبات در سوریه باید با تهران و مسکو همسو شود و از انجام اقداماتی که به تضعیف دولت دمشق می شود، خودداری کرده و برای حفظ مرزهای جنوبی خود به دنبال هماهنگی با سوریه باشد.

این کارشناس مسائل ترکیه ادامه داد: ادلب نقطه پایانی است که اگر به دست کردها می افتاد امکان داشت بن بست ژئوپولوتیک خارج و  به آب های مدیترانه دست پیدا کنند؛ به همین دلیل ادلب برای ترکیه اهمیت زیادی دارد.

او با اشاره به مواضع برخی از سیاسیون حزب جمهوری خواه ترکیه، تصریح کرد: برخی سیاسیون ترکیه بارها تاکید کرده اند که آنکارا و دمشق باید اختلافات خود را بدون دخالت قدرت های فرا منطقه ای مانند ایالات متحده حل کرده و مانع از افزایش تنش ها شوند.


بیشتر بخوانید: مذاکرات آستانه راهکاری برای پایان منازعات منطقه


مذاکرات آستانه در سال ۲۰۱۷ با حضور ایران، ترکیه و روسیه با هدف حل بحران در سوریه شکل گرفت؛ برخی از کارشناسان آستانه را موثر ترین راه برای حل بحران در این کشور و منطقه دانسته اند، اما  برخی هم عقیده دارند با پایان بحران سوریه و از بین رفتن نیروهای داعش، مجددا اختلافات میان ترکیه و روسیه بروز می کند. از سوی دیگر برخی هم معتقدند آستانه برای کاهش تنش در منطقه ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار