ساجدی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پاک سازی ادلب به خروج ترکیه منتهی می شود/ سردار قاآنی با جدیت مقابله با تروریست‌ها را دنبال می‌کند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: پاک سازی اطراف ادلب می تواند ترک‌ها را به صورت تدریجی از مرزهای سوریه خارج کند.

نیروهای سوری و روسیه شروع به پاک سازی اطراف ادلب کرده اند/ سردار قاآنی با جدیت بحث پاکسازی تروریست‌ها را دنبال می‌کندمحمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پیشنهاد میانجیگری ایران میان آنکارا و دمشق برای حل مسئله ادلب، گفت: پس از خروج تروریست ها از سوریه، بیشترین اثر گذاری در این کشور  را ایران و روسیه  داشته اند.

او افزود: طبق توافق آستانه و سوچی، قرار بود نیروهای معارض سوری در ادلب، این منطقه را ترک کنند؛ اما به دلیل تعلل نیروهای ترک این اتفاق نیفتاد ولی به هر حال نیروهای سوری و روسیه شروع به پاک سازی اطراف این استان کردند. این پاکسازی می تواند به این صورت پیش برود که ترک ها باید آرام آرام و تدریجی منطقه ادلب و حلب را ترک کرده و به مرزهای خود بازگردند.


بیشتر بخوانید: برگزاری شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و روسیه ا‌وایل سال ۱۳۹۹ در روسیه


ساجدی با اشاره به کشته شدن چند سرباز ترک و تشدید اختلافات این کشور با سوریه  تصریح کرد: با پیچیده تر شدن اوضاع و تشدید این اختلافات، ایران پیشنهاد میانجیگری میان طرفین را داده است؛ اما در عین حال شاهد هستیم که پس از شهادت سپهبد سلیمانی، سردار قاآنی با جدیت بحث پاکسازی تروریست ها را دنبال می کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به روابط نزدیک و دوستانه ایران با دو کشور سوریه و ترکیه همچنین نقش تهران در میانجیگری میان طرفین، تصریح کرد: نقش تهران در میانجیگری میان دمشق و آنکارا می تواند بسیار موثر باشد؛ قرار است ایران با هر دو طرف سوری و ترک مذاکره کند و  این گفت و گو می تواند در تهران، سوچی، آنکارا یا مسکو باشد؛ به هر حال هفته آینده اتفاقات جدیدتری در این رابطه رخ خواهد داد. پیش بینی می شود رایزنی های بعدی در حل تنش ها موثر بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار