وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جایزه کتاب سال مطرح کرد؛

چاپ بیش از ۸۳ هزار عنوان کتاب از ابتدای سال تا دی ماه/گردش مالی ۲۰۰ میلیارد تومانی بازار نشر

صالحی گفت:نشر کشور در سال ۹۸ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است.

به گزارش  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه «جایزه کتاب سال» گفت: اتفاقاتی در دو سال اخیر در ایران پدیده آمده، ولی مشکلات و سختی‌ها جامعه ایرانی را از پا نینداخته است.

وی تصریح کرد: مشکلات هست، اما در همه حوزه‌ها حرکت پرتپش و مسیری که شروع شده ادامه دارد. حوزه‌های فرهنگی هم اینچنین است. همانطور که در سایر حوزه‌های اقتصادی شاهد تلاش جهادگران هستیم و حرکت پرتپش ادامه دارد، در حوزه‌های اجتماعی و خدمات‌رسانی هم اینگونه است. در حوزه‌های فرهنگی متغیر‌هایی که می‌تواند به ما علامت‌هایی بدهد نشانگر روح ایرانی مثبت و خوب است.

قطار حرکت ایرانی مستمر و پایدار است

صالحی ادامه داد: اگر در حوزه اقتصادی ۳۱ میلیارد دلار صادرات داشته ایم و ارزش معاملات بورس در دی‌ماه ۵۰ درصد بیش از آذرماه بود و در حوزه خدمات‌رسانی هر هفته به ۳۰ روستا آب شرب آبرسانی می‌شد، در حوزه فرهنگ هم شرایط اینگونه بود، اما قطار حرکت ایرانی مستمر و پایدار است.

وی با اشاره به متغیر‌ها در حوزه کتاب گفت: متغیر نخست در عناوین کتاب‌ها است. شاید از ۲ سال قبل تبلیغات آغاز شده و شرایط سخت را اهالی فرهنگ تحمل می‌کردند، اما یکی از مسائل در حوزه نشر تعداد تولید کتاب‌های چاپ شده است. در سال ۹۸ در ۱۰ ماهه ابتدایی تا دی‌ماه، بیش از ۸۳ هزار عنوان کتاب چاپ شده که نشان می‌دهد ۱۳درصد بیش از سال گذشته بوده است.

قطار نشر ایران نه متوقف می‌شود و نه به عقب برمی گردد

صالحی ادامه داد: تیراژ کل ۱۲۱ میلیون نسخه است که در این زمینه نیز ۱۵درصد بیش از سال گذشته است. معنای این متغیر معنادار این است که پدید آوردندگان و ناشران علی‌رغم تحریم‌ها و فشار‌ها و فراز و نشیب‌های اقتصادی که بر بازار تألیف و نشر اثر گذاشته، ولی با این حال روح و فکر ایرانی تحت تأثیر این فشار‌ها قرار نگرفته و ممکن است سنگ به آن بزنند و شیشه‌اش شکسته شود، اما نه متوقف می‌شود و نه به عقب برمی‌گردد.

صالحی متغیر دیگر را حوزه اقتصاد نشر برشمرد و گفت: می‌دانیم شرایط سختی داریم، اما با همه این احوال نمایشگاه کتاب تهران و ۲۳ نمایشگاه استانی در سال ۹۸ تاکنون برگزار شده است که تقریباً از همین فضای حرکت نمایشگاهی ۲۰۰ میلیارد تومان بازار نشر گردش مالی داشته است.

سختی‌ها می‌آید و می‌رود، اما ایران می‌ماند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اقتصاد نشر گرچه رنجور بوده، اما توقف و عقب‌گرد ندارد. در زیرساخت‌ها حرکت در حوزه فرهنگ همچنان ادامه دارد. از ابتدای سال جاری ۶۰ کتابخانه ساخته و ۲۰ کتابخانه تا پایان سال به پایان  می‌رسد و ۸۰ شهر و مرکز، کتابخانه جدید به خود می‌بینند.

صالحی گفت: حوزه فرهنگ مثل حوزه اقتصاد، حوزه اجتماعی و خدمات‌رسانی علی‌رغم اینکه با بنیه ضعیفی همراه بوده، اما چون روح مقاوم ایرانی در آن است نشان می‌دهد سختی‌ها می‌آید و می‌رود، اما ایران می‌ماند.

۴۶ هزار و ۲۵۴ نسخه کتاب چاپ اول در این دوره «جایزه کتاب سال» داشتیم

در ابتدای این آیین حجت‌الاسلام مهدوی راد دبیر علمی سی و هفتمین دوره از کتاب سال گفت: ۴۶ هزار و ۲۵۴ نسخه کتاب چاپ اول در این دوره داشتیم که توسط داوران ارزیابی شد. برخی از کتاب‌ها در غربالگری اولیه ریزش‌هایی داشتند، اما در ۷۲ گروه که در ۱۲ موضوع در نظر گرفته شده بود ۲۱۳ اثر به مرحله دوم رسید که این آثار توسط ۶۵۰ داور بررسی شد. هرچند هر کتاب توسط سه داور مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

مهدوی راد به بخش خارجی (جایزه جهانی) هم اشاره کرد و گفت: در این بخش هم ۲ هزار اثر وارد چرخه داوری شد،به این دلیل  ما در این بخش تقدیری نداریم و شش اثر برگزیده خواهد شد.

وی ادامه داد: مجموعاً در این دوره ۱۳ برگزیده و ۴۲ تقدیری خواهیم داشت که افراد شایسته تقدیر در مراسم جداگانه تجلیل خواهند شد.

دبیر علمی کتاب سال افزود: آگاهی بسیار مهم است و انبیاء برای آن مبعوث شدند ضمن اینکه ما تلاش خود را می‌کنیم آثار برتر را از طریق این جایزه معرفی کنیم و پس از معرفی، جلسات ارزیابی و آسیب‌شناسی را برگزار می‌کنیم و پس از نمایشگاه کتاب، مجدداً فراخوان دوره آینده را منتشر می‌کنیم.

وی گفت: پس از این همه تلاش و فعالیت، دو سالی است جریانی به راه افتاده و برخی کتاب‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند، اما ما توصیه می‌کنیم که از ماه آینده دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی منتخبان کتاب سال را ارزیابی کنند چرا که ما امسال از پنج استان برگزیده و شایسته تقدیر داریم، این آثار باید مورد بررسی قرار گیرند که مشخص شود براساس چه مؤلفه‌هایی برتر معرفی شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار