۹۰ درصد تجهیزات ماهواره ظفر بومی است

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت گفت: بیش از ۹۰ درصد تجهیزات به کار رفته در ساخت ماهواره ظفر بومی بوده و توسط جوان‌های نخبه ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین بلندی مسئول مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت در رابطه با ماهواره ظفر گفت: آنچه امروز تحویل سازمان فضایی شد قراردادی است که سه سال گذشته منعقد شده است. از سه سال گذشته ۵۰۰ هزار نفر ساعت زمان برای ساخت این ماهواره صرف شده است. با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی آنچه به سازمان فضایی ارائه شده است، دو نمونه ماهواره است که هر دو از محموله ذخیره داده برخوردار هستند که ۲۵۶ کاربر در جهان می‌توانند با این ماهواره ارتباط برقرار کنند؛ ما در پوشش ایستگاه‌های زمینی خود موبایل ماهواره‌ای داریم که با استفاده از آن افراد می‌توانند با یکدیگر مکالمه کنند. محموله دیگر محموله‌هایی است که می‌تواند تشعشعات را در فضا اندازه‌گیری کند.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر بومی بودن تجهیزات ماهواره ظفر، بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که در ساخت این دو ماهواره از تکنولوژی روز دنیا استفاده شده است؛ حدود ۴ تجهیز از خارج از کشور تهیه شده و مابقی تجهیزات در داخل کشور توسط دانشمندان و جوانان نخبه طراحی و ساخته شده است. تمام تست‌هایی که یک ماهواره طبق استاندار‌ها باید طی کند در مورد این دو ماهواره به انجام رسانده است.

او افزود: خوشحالیم که در نودمین سالگرد تأسیس دانشگاه علم و صنعت، این ماهواره را تقدیم سازمان فضایی می‌کنیم. مسئولیت پرتاب با این سازمان نیست، این سازمان با مراجعی که وظیفه انجام این کار را دارند در ارتباط است و ماهواره را به آن‌ها تحویل می‌دهد. در مقایسه با ماهواره‌های قبلی ماهواره نوید موفق‌ترین ماهواره‌ای بود که به مدت دو ماه در فضا ماند و موفق عمل کرد ماهواره مبین هم با همین مدت زمان طراحی شده بود. ماهواره ظفر هم پس از طی مراحل لازم، با ماهواره‌بر سیمرغ پرتاب خواهد شد.
بلندی درباره مدت زمانی که این ماهواره می‌تواند در مدار بماند گفت: طول عمر مداری این ماهواره یک سال و نیم است امسال از این جهت برای ما خوب است که سطح تشعشعات بر طول عمر آن می‌افزاید؛ پیش‌بینی می‌شود که تا دو سال و نیم طول عمر داشته باشد و در مدار فعالیت کند.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه موتور سوخت برای دو منظور مدار و طول عمر ماهواره مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بیان کرد: در اینجا هیچ موتور سوختی وجود ندارد و عم‌گر‌ها و سنسور‌ها کار تغییر و کنترل را انجام می‌دهند، ما تعیین موقعیت می‌کنیم، اما کنترل موقعیت در این ماهواره طراحی نشده است.

بلندی درباره میزان تصاویر ارسال شده در مقایسه با ماهواره‌های قبلی گفت: میزان تصاویری که ماهواره ظفر می‌تواند ارسال کند قابل قیاس با موارد قبلی نیست، ظفر حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصد نسبت به چیزی که در گذشته داشتیم، افزایش میزان تصاویر دارد. آنچه مهم است این است که ما ظفر را با نگاه پلتفرمی ساخته‌ایم، یعنی تنها یک ماهواره نساخته‌ایم بلکه زیرساخت و بستری برای طراحی و ساخت ایجاد کرده‌ایم. خیلی از این سیستم‌های ما که ماهواره‌ای شده‌اند این توانایی را دارند که با تکنولوژی‌های پیشرفته هم مورد استفاده قرار بگیرند.


بیشتر بخوانید: ماهواره ظفر راهی پایگاه فضایی می‌شود/ انجام تست‌های عملیاتی ماهواره‌ها برای اولین بار در کشور


او تصریح کرد: با بستری که ایجاد شده است بسیاری از پروتکل‌هایی که مثلاً عمر کمتر از ۱۰ سال را دارند و آژانس‌های بین‌المللی در مورد آن‌ها استفاده می‌شود در این موارد توسط جوان‌های ما بومی‌سازی شده است و این افتخار بزرگی برای ماست؛ به عبارتی می‌توانیم بگوییم که بیش از ۹۰ درصد تجهیزات به کار رفته در ساخت ماهواره ظفر بومی است مهم این است که با ماهواره‌ای که طراحی شده دانش و ساخت این وسیله را بومی کردیم تا بتوانیم به واسطه آن پاسخگوی نیاز‌های کشور باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت گفت: تفاوت ما با کشور‌های دیگر این است که آن‌ها امکانات لازم را در اختیار دارند و با مونتاژ آن‌ها ماهواره را می‌سازند، اما در اینجا ما در وهله اول باید تجهیزات را بسازیم. موفقیت یعنی ما بتوانیم بیش از ۹۰ درصد تجهیزاتی که در اختیار نداشتیم را بسازیم و مشکلات را رفع کنیم؛ امروز تحریم را با این روش شکسته‌ایم هرچه فشار تحریم بیشتر باشد عمق دانش ما نیز افزایش می‌یابد تا جایی که می‌توانیم هر نیازی را پاسخ دهیم.

بلندی در پاسخ به این سؤال که آیا ماهواره دیگری هم در دست ساخت است یا خیر، گفت: حتما ما با حمایت‌ها و همکاری سازمان فضایی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، توانمندی‌ها به کار گرفته می‌شود و با دانشی که در اینجا به وجود آمده است، می‌توان به آینده امیدوار بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ماهواره ظفر ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار