رئیس پژوهشگاه فضایی ایران مطرح کرد؛

ساخت ماهواره، مأموریت اصلی پژوهشگاه فضایی ایران

صمیمی گفت: پژوهشگاه فضایی ایران طبق نقشه‌های تهیه شده، ساخت ماهواره‌ها را انجام می‌دهد.

تحقق پروژه‌های دانشگاهی در دستور کار پژوهشگاه فضایی ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اظهار کرد: شعار امسال هفته جهانی فضا" ماه در فضایی به سوی ستارگان" است؛ که این ترکیبی در نقش کلیدی به تلاش‌های بشر در منظومه شمسی دارد.

صمیمی ادامه داد: در هفته جهانی فضا رویداد‌های مفصلی در سطح جهان برگزار می‌شود که کشور ما از این موضوع مستثنی نیست. به مناسبت این هفته،  برنامه‌ای با عنوان رویداد پارک‌های گردشگری داریم که در همین زمینه قراردادی با پژوهشگاه دانشگاه صنعتی شریف بسته‌ایم.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران افزود: موضوع فضایی باید مورد توجه قرار گیرد و پیوند حوزه فضایی با حوزه گردشگری برای پاسخ به سوال چگونه می‌توان از جاذبه‌های زیبای کشور استفاده کرد و ترکیب آن با علوم و فنون فضایی برای جذب گردشگر استفاده کرد. این ترکیب منجر به رشد کشور و کارآفرینی می‌شود.

او گفت: ۱۸۰ نفر در قالب ۴۴ گروه ایده‌های خود را در این زمینه مطرح می‌کنند که ۳ گروه از آنان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری مجوز تأسیس شرکت خلاق را کسب می‌کند.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران ابراز کرد: بخش فضایی کشور تعامل خوبی با دانشگاه‌ها داشته است و رمز پایداری و پویایی کشور و صنعت آن در مقایسه با سایر صنایع وجود ریشه قوی در دانشگاه‌ها است.

صمیمی ادامه داد: پژوهشگاه از خدمات دانشجویی به خوبی استفاده کرده و ۲۰ قرارداد پژوهشگاهی دانشگاهی با ۲۰ دانشگاه را به ارزش ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار داده است.

او ادامه داد: در رابطه با پژوهش ماهواره‌ها ۶۵ قرارگاه به ارزش بیش از ۲۷ میلیارد تومان با دانشگاه‌ها قرارداد بسته شده است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: بخش خصوصی با ۳۵ درصد، دانشگاهی با ۱۷ درصد و پژوهشگاه با ۵۲ درصد در حدود نیمی از بودجه تخصیص یافته را با پیاده‌سازی مدیریت در تحقیقات هر کدام به نوبه خود به کار گرفته است.

صمیمی  با بیان اینکه نیاز‌های دانشی و پژوهشی را به دانشگاه‌ها ارجاع می‌دهیم، اما نیاز به مجوز دارد، گفت:  برای نیازمندی‌های آینده برنامه ریزی کرده و آن را در قالب یک درخت علم و فناوری به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم تا همه شاخه‌های علمی مورد نیاز را پوشش دهد. در این زمینه با ۱۲ دانشگاه معتبر به ارزش بیش از ۶ میلیارد ریال قرارداد بسته ایم.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: انجام پروژه‌های هوایی نیاز به زیرساخت‌های آزمایشی قوی دارد، اما در این زمینه دو نمونه دستاورد  آزمایشگاه الکترواپتیک در شیراز و آزمایشگاه AIT مستقر در پژوهشگاه بوده که برای تجمیع پروژه‌ها و آزمایش آن‌ها در سطح کیفی پذیرش و آزمایش‌هایی بر روی آن‌ها انجام می‌شود.

او گفت: ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت در آزمایشگاه AIT پژوهشگاه با درخواست مدیر پروژه این ماهواره ۵۲ تست روی آن انجام شده است.
بیشتر بخوانید:  ماهواره کیوبست پروژه‌ای برای پایش زباله‌های فضایی/تا سال آینده پهپاد‌ها کل کشور را فرا می‌گیرند

پژوهشگاه فضایی توجه ویژه‌ای به توسعه فضا پیمایی کشور دارد

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: موضوع سنجش از دور برای دستگاه‌های اجرایی در دولت کاربرد دارد که در خصوص پس سیل فروردین امسال، خدمات ارزشمندی را در زمین‌های کشاورزی و زمین‌های مسکونی تخریب شده ساکنان آن منطقه ارائه کرده است که منجر به جلوگیری از مصرف غیر بهینه بودجه شد.

صمیمی ادامه داد: پروژه پایلوت را برای شهر‌هایی از جمله گلستان در خصوص نوع مزارع، نوع محصول، میزان آن  انجام داده‌ایم و الگوی آن را مستند کرده و در اختیار وزیر و هیئت دولت قرار داده‌ایم که مورد استقبال قرار گرفت.

او گفت: تا قبل از چنین پروژه‌هایی بازدید‌های میدانی از آن مناطق صورت می‌گرفت که خسارت‌های فراوانی را در بر داشت اما اکنون با دستور وزارت کشور و از طریق پژوهش سنجش از دور مبنای پرداخت خسارت مناطق آسیب دیده تنها توسط نقشه‌ای که پژوهشگاه فضایی ایران طراحی می‌کند، برآورد هزینه شده و پرداخت می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: در این مسیر وزارت کشور سامانه سجاد را برای ثبت خسارت زمین‌های آسیب دیده در نظر گرفته است که این سامانه منجر شد که مبلغی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی شود.

صمیمی ادامه داد: بودجه‌ای که دولت برای چنین اموراتی اختصاص داده است با پژوهش سنجش از دور بهینه مصرف می‌شود.

او با اشاره به زمین‌های مناطق آسیب دیده اظهار کرد: اشکالاتی، همچون مساحت، هم‌پوشانی و مالکیت چند نفره برخی از این زمین‌ها و ... همگی توسط پژوهش سنجش از دور و ابزار مختلفی که در دست پژوهشگاه فضایی ایران است با همکاری و درخواست وزارت کشور رفع می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: تا زمانی که وزارت کشور بخواهد در زمینه‌هایی که پژوهشگاه فضایی ایران توانایی داشته باشد با آن همکاری می‌کند.

او ادامه داد: از دیگر همکاری‌های پژوهشگاه‌های فضایی ایران در موضوع برنامه و بودجه در خصوص آمایش زمین در حوزه خرید گندم بوده است. در همین زمینه طرحی را در استان‌های همدان و مرکزی برای برآورد کشت گندم به مسئولین ارائه داده‌ایم و پس از تأیید آن‌ها قرار شد با استفاده از توان شرکت‌های استارتاپی حاضر در استان‌های کل کشور این پروژه را در کل کشور اجرایی کنیم.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: اکنون در حال شناسایی شرکت‌های استارتاپی در استان‌های کل کشور هستیم تا بعد از آزمایش در این زمینه از آن‌ها همکاری بخواهیم.

او ادامه داد: طی یک و نیم سال گذشته پژوهشگاه زحمات زیادی را کشیده و در حال حاضر جایگاه خوبی را در جهت توسعه کشور کسب کرده است.

صمیمی تصریح کرد: مأموریت اصلی پژوهشگاه فضایی ایران ساخت ماهواره است که منطبق با نقشه‌های تهیه شده این مأموریت را در جهت توسعه ماهواره‌ها انجام می‌دهد.

او افزود: ماهواره ناهید یک، ابتدای این مأموریت بوده که انتهای آن ماهواره‌ای است که در لایه ژئو زمین قرار خواهد گرفت.

تحویل ماهواره ناهید ۲ تا پایان سال آینده به سازمان فضایی کشور

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران ابراز کرد: تا پایان امسال ماهواره پارس یک و تا پایان سال آینده ماهواره ناهید ۲ با طول عمر بیش از ۲ سال را تحویل سازمان فضایی کشور می‌دهیم اما مدل مهندسی این ماهواره تنها برای آزمایش در شرایط محیطی زمین تا دوماه آینده ساخته می شود.

او افزود: مدل مهندسی این ماهواره یک ماهواره کامل است اما درشرایط خارج زمین، هیچ تست و آزمایشی روی آن انجام نمی شود.

صمیمی با اشاره به سرریز دانش فضایی به دانش فناوری می‌رسد، بیان کرد: با عقد قرارداد حوزه‌های پتروشیمی، خودروسازی و ... در برخی از این حوزه‌ها می‌توان در جهت دانش فضایی به دانش فناوری پیش رفت.

او ادامه داد: طبق آمار در سال ۹۷ بیش از ۱۳ اختراع را ثبت و در سال ۹۸ تا همین امروز ۶ اختراع را ثبت کردیم.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران ابراز کرد: فعالیت پژوهشگاه فضایی به سمت تجاری سازی پیش می‌رود و در آینده رونمایی از محصولات پژوهشگاه در حوزه پایش رانش که ویژگی‌های مختلف و پیشرفته‌ای دارد؛ در نظر دارد.

صمیمی گفت: رونمایی از این چنین محصولاتی در کشور با تحریم مواجه است و همه کشور‌های همسایه از همکاری خودداری می‌کند، اما معاونت حمل ونقل رسانه‌ای پژوهشگاه‌ها اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده است تا هر وقت وزیر آن را افتتاح کند از این آزمایشگاه‌ها و دستاورد‌های پژوهشگاه رونمایی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار