غفلت از جنوب کرمان، وقوع فاجعه‌ای دیگر

سیل، زلزله و هر بلای طبیعی که در هر نقطه‌ای به وقوع بپیوندد وقوعش یک درد است و بحرانی که بعد از آن برای مردم ایجاد می شود، رنجی دیگر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، هفته گذشته در استان کرمان، مردم در رنج و زحمت افتادند از نعمتی فراوان به نام باران و برف و این فراوانی و البته آماده نبودن برای پیشگیری زحماتی را برای مردم متحمل کرد.

غفلت از جنوب کرمان، وقوع فاجعه‌ای دیگر

مهدی شهسواری فرماندار قلعه گنج گفت: حالا که سیل و آب فروکش کرده، از دل این همه سیل خرابی‌هایی است که بیرون آمده و آثاری که گریبانگیر مردم است.

او با توجه به اینکه در شهرستان قلعه گنج تنها بیش از ۶۰۰ خانه و سرویس بهداشتی در روستا‌ها تخریب شده است تصریح کرد: برای جبران این خسارات باید آستین همت را بالا زد و قبل از شروع فصل گرما برای این مردم سخت کوش و محروم سرپناهی تهیه کرد و این  جز با همت و تلاش بی وقفه و جهادی برای این مردم میسر نیست.

غفلت از جنوب کرمان، وقوع فاجعه‌ای دیگر

شهسواری افزود: تخریب سرویس‌های بهداشتی در روستا‌های سیل زده احتمال و خطر بروز بیماری‌های انگلی را در مناطق روستایی زیاد کرده و اکنون نگران از این موضوع هستیم، اما آمادگی هم در تمامی مناطق روستایی و خانه‌های بهداشت بالا رفته و تمامی بهورزان در روستا‌ها برای پیشگیری از این پدیده در آماده باش هستند و تدابیر لازم اتخاذ شده است.


بیشتر بخوانید: پهناورترین استان ایران بی پناه در بلایای طبیعی


او بیان داشت: اینکه گفته شده است با وقوع سیل هجوم عقرب‌ها به کپر‌ها و منازل روستایی زیاد شده است، چنین چیزی اصلا واقعیت ندارد و حتی یک مورد هم در شهرستان از عقرب گزیدگی نداشته ایم.

غفلت از جنوب کرمان، وقوع فاجعه‌ای دیگر

فرماندار قلعه گنج گفت: درست است که در جنوب کرمان به ویژه مناطق روستایی و کپر نشین وجود حیوانات موزی، چون عقرب زیاد است و با گرمای هوا بیشتر می شود، اما اکنون با وقوع سیل هیچ مشکلی نداریم و موردی هم گزارش نشده است، اما با این حال هم رصد منطقه را در دستور کار داریم و تحت کنترل است و اگر موردی مشاهده یا گزارش شود بلافاصله اقدام خواهیم کرد.

او همچنین تصریح کرد: درجریان وقوع سیل در شهرستان قلعه گنج بیشترین خسارت به منازل روستایی و محروم وارد شده است که انتظار می رود با توجه به محرومیت منطقه توجه ویژه‌ای برای بازسازی صورت گیرد و خسارات مردم جبران شود.

غفلت از جنوب کرمان، وقوع فاجعه‌ای دیگر

اما یک روی دیگر این گزارش مطالبه مردمی است، از طرفی شادمانند از نعمت الهی و از سوی دیگر آزرده خاطرند برای همه رنج‌هایی که متحمل اند و غیرت و روحیه صبرشان اجازه نمی دهد زیاد گلایه‌مند باشند.

اهالی ساکن در روستا‌های قلعه گنج  بر خلاف فرهنگ غنی و اصیلشان زیاد اهل گلایه نیستند، هرچند درد و رنج و محرومیت امانشان را بریده، اما باز هم متانت و صبوریشان مانع از بروز خیلی از مشکلاتشان می شود و تنها چند نفرشان آنهم برای مشکلاتشان لب به سخن باز می کنند.

کنیز زنی ۶۰ ساله اهل روستای میانجو قلعه گنج است، می گوید: خانه کپری ام را سیل خراب کرد و تنها دارایی و سرپناهم همین آلونک بود که الان مجبورم با همین وضعیتی که می بینید ادامه زندگی بدهم.

معصومه ۲۹ ساله هم از اهالی قلعه گنج و در منطقه‌ای محروم می گوید:  به همراه پدر و مادر پیرش مجبور شده به کپر روی بیاورد و خانه را سیل  ویران کرده و اکنون به سختی شب‌ها را از ترس آوار شدن بخشی از خانه روی سرشان به کپر پناه آورده اند تا جان آنها سالم بماند.

موسی ۳۰ ساله با کودک ۸ ماهه خودش در یک کپر خشت و گلی زندگی می کند و از شرایط سخت و هوای سرد گله‌مند است.

او می گوید: با سرمای هوا باید کیلومتر‌ها راه برود تا فرزندش را به بیمارستان ببرد و ترس از هجوم عقرب‌ها هم دردسری برایمان شده ، غم سیلاب یک طرف و ترس از زندگی هم یک طرف امانمان را بریده است.

اما از قلعه گنج که جدا شویم سری به رودبار جنوب می زنیم، همسایه‌ای در نزدیکی و فاصله تقریبا ۱۰۰ کیلومتری قلعه گنج که این منطقه نیز همواره متاثر از پدیده‌ها و آسیب‌های طبیعی است.

محمود قانعی فر فرماندار شهرستان رودبار جنوب گفت: تمام تلاشمان این است که منطقه را از وضعیت بحرانی خارج کنیم و اکنون این اتفاق افتاده است.

فرماندار رودبار جنوب تصریح کرد: دستگاه‌های موجود در حال استحکام جاده‌ها، شن ریزی، اجرای سیل بند‌ها و بازکردن دهانه پل‌ها هستند.

او همچنین از حضور سه گروه خیرین از استان‌های اصفهان، تهران و مشهد خبرداد و افزود: این گروه‌ها با حضور در شهرستان رودبار جنوب برای ساخت سرویس‌های بهداشتی در چهار روستا حضور پیدا کرده اند.

قانعی فر در پاسخ به اینکه آیا مورد عقرب گزیدگی در شهرستان بعد از سیل داشته اند یا موردی از هجوم عقرب‌ها دیده شده است افزود: وجود عقرب جنوب کرمان یک مشکل همیشگی و ماندگار است و تخم ریزی این حشره گزنده در شرایط اقلیمی متفاوت است و اکنون با بالا آمدن آب در مناطق رودبار جنوب مشکل هجوم عقرب‌ها دور از انتظار نیست.

فرماندار رودبار جنوب در ادامه گفت: شهرستان رودبار جنوب با توجه به اینکه حوزه آب ریز شهرستان‌های جنوبی است همواره مورد آسیب سیل و در خطر است و یکی از اقداماتی که باید در اولویت قرار گیرد اجرای طرح‌های آبخیزداری با شتاب بیشتر است.

او اظهار کرد: لایروبی رودخانه‌ها و آزاد سازی بستر ۱۶۸ رودخانه فصلی نیز باید در اولویت آب منطقه‌ای باشد تا شاهد اینگونه خسارات نباشیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان نیز در پایان این گفتگو گفت: بیشترین آسیب و خسارت به بخش مسکن روستایی در سیل اخیر در استان کرمان وارد شده است.

مجید سعیدی مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان افزود: در مجموع در سیل چند روز گذشته در استان کرمان ۱۱ شهرستان درگیر بودند و بعد از بررسی‌ها بیشترین خسارت‌ها مربوط به بخش مسکن روستایی بود.

او افزود: در سیل کرمان به ویژه در جنوب کرمان به ۳۳۹۵ واحد مسکونی در ۱۱ شهرستان آسیب رسیده است.

سعیدی تصریح کرد: ۱۵۰۷ واحد روستایی نیازمند بازسازی کامل و ۱۸۸۸ واحد نیازمند تعمیر هستند.

او بیان داشت: تا کنون حدود ۲۰۳ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف راه، کشاورزی و ابنیه و منازل مسکونی بر اثر سیل در استان کرمان وارد شده است.

گزارشی از کلثوم نجفی کلیانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.