پهناورترین استان ایران بی پناه در بلایای طبیعی

استان کرمان به دلیل موقعیت اقلیمی و چهار فصل در حوادث و بلایای طبیعی همیشه متاثر از خسارات است.

پهناورترین استان ایران بی پناه در بلایای طبیعیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  استان کرمان پهناورترین استان ایران و مرکز آن شهر کرمان است ،این استان در جنوب شرقی ایران قرار گرفته و جمعیت آن در سال ۱۳۹۵ و بر اساس آمار مرکز آمار ایران برابر با ۳٬۱۶۴٬۷۱۸ تن بوده‌است.

استان کرمان به دلیل موقعیت اقلیمی درمعرض بلایای طبیعی از جمله، سیل، زلزله، طوفان وخشکسالی است و هرساله در این بحران‌ها آسیب و خسارات جانی و مالی را متحمل می شود.

آماده نبودن و نداشتن پدافند غیر عامل برای پیشگیری از بلایای طبیعی، یکی از مشکلات و معضلاتی است که هر ساله گریبان گیر این استان است و حجم زیادی از خسارت‌ها نصیب این استان می شود.

مدیرکل مرکزمدیریت بحران استان کرمان گفت: در برخی موارد به دلیل آسیب‌های وارد شده در استان کرمان به ویژه در بحث خشکسالی مجبور به جابجایی سه روستا در شهرستان ارزوئیه شدیم که این نشان از برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی دارد و سبب ایجاد شکاف‌های عمیق در این روستا‌ها و در معرض آسیب قرار گرفتن مردم شده است.

مجید سعیدی بیان داشت: وجود رودخانه‌های فصلی درجنوب کرمان و ساخت و ساز‌های غیر مجاز و در حریم رودخانه‌ها یکی از مشکلات اصلی و بحرانی این استان است که با بارندگی و آبگرفتگی منازل همیشه این بحران را پیش روداریم.

اوگفت: حجم حوادث و بلایای طبیعی در استان کرمان، یکی از مهمترین مشکلاتی است که در برابر امکانات و پیش بینی‌های ما در ستاد بحران با آن روبرو هستیم.

او افزود: درگیر بودن جنوب کرمان همیشه در بحث سیل و نبود ساخت و ساز‌های درست و کامل از دیگر مشکلات ماست.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان گفت: درست است که در جنوب کرمان ساخت و ساز‌هایی مقاوم هم ایجاد شده است، اما مردم در این مناطق گرایش خاصی به استفاده از کپر‌ها و منازل پیش ساخته دارند و به خاطر شرایط آب و هوایی از این مکان‌ها برا‌ی اسکان استفاده می کنند که در زمان سیل برای اسکان، نجات از سیل و امداد رسانی با مشکلاتی روبرو هستیم.

او بیان داشت: سیل دو روز گذشته به ۲۰۰ روستا خسارت وارد کرده است و  برای امداد رسانی با مشکلاتی روبرو بوده ایم.

سعیدی گفت: بر اثر بارندگی‌های ۷۲ ساعت گذشته در شمال استان کرمان نیز ۳۷۰ میلیارد ریال خسارت به راه‌های اصلی و فرعی وارد شد که این موضوع نشان از این است که حجم آسیب‌ها و حوادث طبیعی در استان ما زیاد است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: در اثر سیل ۷۲ ساعت گذشته بارش برف و باران خسارت‌های زیادی به واحد‌های مسکونی و تأسیسات زیربنایی، راه‌های عشایری، روستایی، جاده‌های فرعی روستایی، پل‌ها، آبنماها، تأسیسات زیربنایی خطوط انتقال آب و برق و بخش‌های کشاورزی وارد آورده است که در حال ارزیابی خسارات هستیم.

سعیدی افزود: با توجه به اینکه استان کرمان از جنوب و دروازه شهرستان رودبار به ایرانشهر و استان سیستان و بلوچستان راه دارد، با وقوع سیل این مسیر همواره دچار آسیب می شود و برای تردد محور ترانزیت ایرانشهر به کرمان با مشکلاتی روبرو هستیم.

او بیان داشت: در استان کرمان اکنون ۴۰۰ نقطه بحرانی داریم که بایستی در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

او علت اصلی وارد شدن خسارات در بخش‌های مختلف را به ویژه در روستا‌ها ساخت و ساز‌های غیر مهندسی و غیر اصولی عنوان کرد و گفت: در روستاهایمان طرح هادی روستایی به درستی اجرا نشده است و پروژه‌هایی که دقیق اجرا شود پیامدش می شود خسارات مالی و جانی برای مردم مناطق مختلف که باید به آن توجه شود.

سعیدی بیان داشت: کمبود و فرسودگی شدید ماشین آلات نیز برای عملیات‌های به موقع در بحران‌ها نیز از دیگر مشکلات فرا روی استان کرمان است.

مدیر کل مرکز مدیریت بحران کرمان گفت: در سیل دو روز اخیر بیشترین خسارات به راه‌ها و بخش کشاورزی وارد شده است که در حال برآورد خسارت هستیم.

موسوی آیت الهی جانشین ستاد مدیریت بحران کرمان و معاونت عمرانی استاندار کرمان نیز در پیگیری موضوع علت خسارات زیاد در بحران‌ها و بالایای طبیعی به ویژه سیل در استان کرمان به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: کاری که سال‌ها قبل در استان کرمان باید در زمینه آماده سازی استان د ربرابر سیل انجام می شده و نشده است، اکنون نمی شود جبران کرد.

او افزود: یکی از راه‌های پیشگیری و کاهش آسیب‌های سیل این است که بستر رودخانه لایروبی شود که این مهم تا کنون درست انجام نشده است.

موسوی تصریح کرد: یکی از طرح‌هایی که اکنون پیشنهد شده است و در حال مطالعه و اجراست طرح جامع سیل است که در این طرح وظیفه تمامی دستگاه‌های اجرایی استان در ستاد بحران مشخص می شود و به صورت عملیاتی اجرایی خواهد شد.

آیت الهی موسوی گفت: ایمنی رودخانه‌ها در استان کرمان پایین است و به دلیل نبود اعتبارات لازم لایروبی رودخانه‌ها سالهاست انجام نشده است که این موضوع میزان خسارات را افزایش می دهد.

او حجم زیاد بارش‌ها را یکی دیگر از دلایل افزایش خسارات بیان کرد و گفت: برای اینکه خسارات ما در برابر حجم زیاد بارندگی‌ها کم شود بایستی ظرفیت رودخانه ها‌ی ما افزایش یابد و این میسر نیست جز با تامین اعتبارات لازم برای لایروبی بستر رودخانه‌ها.

معاون عمرانی استاندار کرمان تصریح کرد: برای لایروبی رودخانه‌های در معرض سیل و جلوگیری از طغیان آن‌ها، بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در استان کرمان لازم است و در صورت تامین این اعتبار می توانیم در برابر حوادث کاهش خسارات را داشته باشیم.

کرمان با دربر گرفتن بیش از ۱۱ درصد از وسعت ایران با حدود ۱۸۳٬۲۸۵ کیلومتر مربع پهناورترین استان ایران است.

گزارش از:کلثوم نجفی

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار