رضایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص منحل شد/ جلسه چهارم کمیسیون مشترک FATF برگزار می‌شود

دبیر مجمع تشخیص گفت: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص منحل و تحقیقات در پژوهشکده تحقیقات راهبردی متمرکز شد.

محسنمحسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وظیفه پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص گفت: امروز پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص که مصوب وزارت علوم است آغاز به کار کرد و قبلاً مرکز تحقیقات استراتژیک بود که برای کوچک‌سازی مجموعه مجمع تشخیص مصلحت نظام منحل شد و فعالیت‌های راهبردی مجمع تشخیص در پژوهشکده تحقیقات راهبردی متمرکز شده است.

او ادامه داد: از جمله مسائلی که ما در این پژوهشکده به آن می‌پردازیم مسائل مهمی است که نیاز به پژوهش‌های بیشتر و نظرخواهی از همه نخبگان کشور دارد. یکی از همین مسائل مربوط به FATF بود که در این پژوهشکده کاملاً مورد مطالعه قرار گرفته و از موافقان و مخالفان دعوت شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما امروز فعلاً جلسه چهارم کمیسیون مشترک را داریم که درباره موضوع دو کنوانسیون پالرمو و FATF در آن بحث خواهد شد. البته زمان کنوانسیون پالرمو گذشته است.

رضایی افزود: اما زمان کنوانسیون سی‌اف‌تی هنوز مانده است، ولی چون هر دو به هم ارتباط معنایی و حقوقی دارند و در یک توصیه‌ای که FATF به ایران ارائه داده است موثر هستند. همچنین ارتباط این دو کنوانسیون با اقدامات دیگر دولت و مجلس مؤثر است، اما FATF هنوز به آن‌ها جواب مثبت نداده و بعضاً به آن‌ها اشکالاتی نیز وارد کرده است. از همین رو ما در حال بررسی تمام این‌ها هستیم تا بتوانیم مصلحت کشور را به طور دقیق تشخیص دهیم که در صورت رد یا تصویب این لوایح چه آثاری برای کشور بوجود خواهد آمد.

او ادامه داد: در همین رابطه بحث‌های بسیار فنی و دقیقی مطرح است و هر دو طرف درحال بحث با یکدیگر هستند؛ یک عده می‌گویند که اگر ما به FATF نپیوندیم چه آثاری برای کشور در پی خواهد داشت. عده‌ای دیگر نیز می‌گویند اگر ما بپیوندیم در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی برای کشور وجود دارد و FATF هنوز افق روشنی برای کشور ترسیم نکرده است.

رضایی افزود: ما امروز هم جلسه مهمی داریم که ادامه این بحث‌هاست و اگر به نتیجه‌ای رسیدیم در صحن مجمع تشخیص مطرح می‌کنیم و هر نتیجه‌ای که مجمع تشخیص بگیرد آن را اعلام خواهیم کرد. البته معلوم نیست که این آخرین جلسه باشد اما در هرحال این جلسه بسیار مهمی در کمیسیون مشترک است. اما هیچ چیزی تاکنون تصویب نشده است، منتهی بعضی از مصوبات هست که شاید فعلاً مصلحت نباشد که گفته شود چون باید جایگزین آن را ببینیم که وجود دارد یا نه.

او با اشاره به پیامک‌های مخالفت با FATF برای اعضای مجمع گفت: ما یک حرکت مشکوکی را شاهد هستیم مبنی بر اینکه بعضاً مخالفان یا موافقان FATF در حال سیاسی کردن یک مسئله حقوقی هستند و هم تحت عنون مخالفان و هم تحت عنوان موافقان FATF یک حرکتی در حال انجام شدن است که متاسفانه شورای FATF هم بعضاً با اینها همکاری می‌کند و وارد مسائل داخلی کشور می‌شود. این در حالی است که این یک شورا فنی است و نباید وارد مسائل داخلی کشور ما شود چون الآن فقط این دو کنوانسیون نیستند که اینها منتظر تصویب هستند، بلکه از 39 اقدام ایران تنها 5 عدد قبول شده است و بعضی از قوانین مجلس از آنها ایراد گرفتند بنابراین اینکه تمام ایرادات را کنار می‌زنند و فقط بر این دو کنوانسیون تمرکز می‌کنند و در داخل هم جوی به وجود می‌آید ما این را دخالت در امور داخلی خود می‌دانیم.

رضایی گفت: توصیه ما به سازمان‌های بین‌المللی این است که کار فنی و حقوقی خود را انجام دهند و وارد مسائل داخلی ما نشوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: محسن رضایی ، fatf
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار