رضایی:

بیان زوایای بسیار FATF فعلا مصلحت نیست

دبیر مجمع تشخیص گفت: در بحث FATF زوایای بسیاری وجود دارد که فعلاً به صلاح نیست گفته شود.

انقلاب اسلامی بخشی از کانون های بزرگ سیاسی استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین افتتاحیه دستاوردهای علمی پژوهشی پژوهشکده تحقیقات راهبردی تشخیص مصلحت نظام ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س)، گفت: این ایام را به خصوص خدمت خواهران گرامی تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که این انقلاب و این جهش سیاسی که با توسل به اهل‌بیت و این انسات‌های آزاده آغاز شده است به تمام اهداف خود برسد و ملت ایران بتواند اتتطارات خود را تحقق بخشد.

او ادامه داد: هرچه انسان جلو‌تر می‌رود به عدم قطعیت‌های زندگی او افزوده می‌شود بنابراین انسان امروز بیشتر نیاز به فکر دارد، زیرا اگر انسان قبل پیچیگی‌های زندگی‌اش کم بود امروز پیچیدگی‌ها زیاد شده است.

رضایی افزود: عصر ارتباطات است و کوچکترین اتفاقی که در وال استریت بیفتد، در بازار‌های جهانی تاثیرگذار است؛ برای مثال در فصای مجازی کمترین توییت بر زندگی افراد تاثیر می‌گذارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: در چنین شرایطی انقلاب اسلامی بخشی از کانون‌های بزرگ سیاسی در تمام ابعاد است و ۴ طرف جغرافیای ما پر از حوادثی است که بر ما تاثیرگذار است که یا از طریق انرژی یا فصای مجازی یا سیاست وارد حسیاست ما می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: با توجه به این پیچیدگی‌ها، ما امروز به شدت در حکمرانی و سیاست نیاز به تدبیر داریم و هر کار شتاب‌زده‌ای اگرچه ممکن است در ابتدا باعث خوشحالی اولیه شود اما هرچه پیش رویم وارد چالش‌های جدی می‌شویم.

رضایی ادامه داد: برجام نمونه‌ای از همین موارد بود که از حمایت‌های دولت برخوردار بود اما به دلیل ندیدن برخی از زوایای راهبردی و برخی خوش‌بینی‌ها امروز می‌بینیم که چطور در باتلاق سختی گرفتار شده است و وقتی صحبت از گام پنجم برجامی ایران می‌شود از یک سو ایران وادار به برداشتن این گام است و از طرفی منتقدان بین المللی از ایران می‌خواهند که وارد چالش نشود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اما به راستی در چه زمانی چالش، خوب و در کجا سکوت، خوب است؟ مجمع تشخیص مصلحت نظام در دور جدید با توجه به رهنمودهای رهبری به این نتیجه رسیده است که به پشتوانه تحقیقاتی علمی خود عمق بیشتری دهد.

او همچنین با اشاره به لزوم جوانگرایی در گام دوم انقلاب، گفت: از طرفی ما جوانگرایی را در اولویت خود قرار داده‌ایم و اولین سیاست ما در مرکز پژوهش‌های مجمع این است که جوان‌های پژوهشگر را وارد عرصه عمل کنیم. علاوه بر این افتتاح این نمایشگاه و مرکز پژوهشگاه یک فراخوانی هم به تمام جوانان و نخبگان است که از آنها دعوت می‌کنیم تمام افکار نو خود را با این پژوهشکده در میان بگذارند تا ما بتوانیم نظام را از تمام یافته‌های علمی خود بهره‌مند کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره وظایف مجمع تاکید کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام مشاور رهبر انقلاب در امور است و ما باید پژوهش‌هایی در شان حل مهمترین مسائل نظام انجام دهیم که حافظ منافع ملی باشد و این مهم لازمه‌اش همکاری تمام دستگاه‌های کشور است.

او بیان کرد: امروز عده‌ای مجمع را رقیب یا تکرار خود می‌دانند که این ظلم به نظام است زیرا مجمع نه تکرار مجلس نه شورای نگهبان و نه رقیب دولت است بلکه یک نهاد مکمل در حکمرانی کشور است.

رضایی ادامه داد: برای مثال عده‌ای می‌خواهند FATF را سیاسی کنند و عده‌ای در خارج هم گمان می‌کنند که یک موضوع اختلافی وارد ایران شده است.

او افزود: علاوه بر این اخیراً شورای FATF کار مشکوکی انجام داده و صرفاً روی دو اقدام انجام نشده دست گذاشته است؛ در حالی که سی مورد از موارد انجام نشده وجود دارد و باید پرسید که چرا روی آنها دست نداشته است. آیا این دخالت در امور داخلی ایران نیست؟ چرا به خود همچین اجازه‌ای داده است؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع در حال بررسی لوایح مربوط به FATF است و اینها چه اجازه‌ای دارند که بگویند باید سرعت دهید؟ آیا یک سازمان بیرونی باید این طور وقیح شود که به خود اجازه دخالت دهد؟ آیا این نشان دهنده ضعف‌های داخلی درونی ما نیست؟

او افزود: برخی نیز می‌گویند که چرا مجمع نظارت می‌کند، درحالی که این موضوع واضحی است که بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی نظارت در امور کشور برعهده رهبر است و رهبری می‌تواند این را به مجمع واگذار کند و این موضوع تازه‌ای نیست زیرا ما از زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی در حال نظارت هستیم اما چون الان حدود پنج سال است که آیین نامه داریم، نظارت‌هایمان نیز بر اساس این آیین نامه جدی‌تر شده است.

رضایی بیان کرد: پس ما، هم طبق قانون اساسی و هم طبق آیین نامه عمل می‌کنیم بنابراین نباید دولتمردان موضع‌گیری در برابر بخشی از حاکمیت کنند. علاوه بر این نظارت خوب است و باعث شفافیت می‌شود. مجمع هدف و وظیفه‌اش همکاری و جایگاهش مکمل بخش‌های دیگر کشور است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما درباره لوایح FATF هم هفته‌ای دو جلسه داریم و هنوز جلسات ما ادامه دارد و هیچ زمانی را از دست ندادیم. همچنین با حضور همه کارشناسان مجلس، دولت و قوه قضاییه میزگردهایی در مجمع گذاشته شده است و موافق و مخالف در این باره صحبت کردند؛ لذا در بحث FATF زوایای بسیاری وجود دارد که فعلاً به صلاح نیست گفته شود.

او افزود: خیلی‌ها وظیفه مجمع را در چارچوب حل اختلاف مجلس و شورا نگهبان می‌دادند اما مجمع وظایف بسیاری دارد که این هم جزء آنهاست. برای مثال در برخی مواقع مسائل بسیاری پیش می‌آید که ما نیاز به پژوهش‌های بسیاری داریم اگرچه برخی گمان می‌کنند که این اقدام ساده‌ای است.

رضایی افزود: سیاست‌گذاری وظیفه دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام است که سیاست‌های کلی نظام را رهبری با مشورت مجمع انجام می‌دهند مثلاً سیاست‌های جمعیت، فرهنگی و محیط زیست یکی از همین سیاست‌گذاری‌هاست و حدود چهل عنوان سیاست با ۸۰۰ حکم به کشور ابلاع شده است که بسیار سخت است و نیاز به مطالعات بسیاری دارد. خانم ابتکار می‌گفت وقتی که من رفته بودم در اجلاسیه پاریس که کشورهای مختلف بودند وقتی سیاست‌های محیط زیستی رهبری را به آنها ارائه دادم آنها بسیار تعجب کردند و شگفت‌زده شدند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اخیراً گفته شد هزینه هر جلسه مجمع حدود دو میلیارد است در حالی که نمی‌خواهم بگویم محاصره اقتصادی اما در این سال‌های اخیر بودجه مجمع بسیار کم شده است و در بسیاری از مسائل نیروهای ما به صورت بسیجی کار می‌کنند و ما هنوز سه ماه به برخی‌ها حقوق ندادیم. چرا عده‌ای باید این جوسازی را کنند؟ زیرا برخی‌ها می‌خواهند در آستانه تصویب بودجه هزینه بودجه را کمتر کنند.

او گفت: در پایان از تلاش‌ها تشکر می‌کنیم، اراده ما جدی است که جوان‌سازی را در مجمع شروع کنیم و خود عامل باشیم. همچنین اندیشه‌ورزی را جدی می‌دانیم چراکه در دنیای امروز ما ناچاریم اندیشه‌هایمان را عمق دهیم و از همه فعالان اندیشه‌ورز نیز می‌خواهیم که به همکاری خود ادامه دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۱ دی ۱۳۹۸
خواهشا fatf رو تو مجمع رد کنید. تصویبش خیانت به این مملکته
آخرین اخبار