مدیر کانون سردفتران و دفترداران فارس:

تخلفات دفتر اسناد رسمی در فارس بسیار پایین است

مدیر کانون سردفتران و دفترداران استان فارس گفت: با توجه به کمبود سند خوشبختانه تخلف دفتر اسناد رسمی در استان کم شده است و اگر تخلفی هم صورت بگیرد عمدی نیست و اشباع بوده است.

تخلفات دفتر اسناد رسمی در فارس بسیار پایین استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مراسم گرامیداشت ششم دی ماه، روز دفاتر اسناد رسمی در مجتمع رفاهی جهاد دانشگاهی شیراز با حضور سردفتران و دفتریاران، مدیرکل ثبت استان و روسای واحد‌های ثبتی و بازرسان ثبت، اساتید حقوق و بازنشستگان سردفتر و دفتریار برگزار شد.

حسین ساجدی مدیر کانون سردفتران و دفترداران استان فارس در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه ۴۴۳ سردفتر (دفتریار اول و دوم) اسناد رسمی در استان فعالیت دارند، گفت: در هر دفترخانه حداقل ۳ تا ۱۰ کارمند مشغول به فعالیت هستند.

او معتقد است که سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی یک قشر زحمتکش و دارای سلامت نفس هستند و در پاسخ به سوالی درباره هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی، گفت: هیچگونه حقوقی از دولت دریافت نمیکنند و به صورت حاکمیتی زیر نظر قوه قضائیه اداره می‌شود.

ساجدی، تنظیم اسناد، گواهی امضاء، سند اقرارنامه، سند تعهد، وکالت نامه‌ها را از مهمترین وظائف سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی برشمرد.

رئیس کانون سردفتران و دفترداران فارس، تعداد اسناد ثبت شده دقیق در استان را اعلام نکرد و در خصوص در آمد دفاتر، اظهار داشت: درآمد دفاتر اسناد رسمی بسیار پائین است و حتی هزینه خود دفتر هم به سختی تامین و به دست می‌آید.

او همچنین با بیان اینکه کمبود دفترخانه اسناد رسمی نداریم، تصریح کرد: دفاتر از چهار مرجع رسمی شامل سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان امور مالیاتی و کانون سردفتران و دفتریاران، نظارت می‌شوند بنابراین تخلفات در این حوزه بسیار پایین است.

ساجدی گفت: با توجه به کمبود سند خوشبختانه تخلف در استان کم شده است و اگر تخلفی هم صورت بگیرد عمدی نیست و اشباع بوده است.

رئیس کانون سردفتران و دفترداران استان فارس اظهار کرد: اگر سردفتری تخلف کند بازرسان این تخلف را در دفتر بررسی کرده و به دادگاه انتظامی اعلام و دادگاه رای به تذکر کتبی، انفصال، جریمه نقدی و شاید تبرئه خواهد کرد.

محمود چمن سرا معاون اسناد اداره کل ثبت اسناد و املاک فارس با اشاره به سیستمی و الکترونیکی شدن ثبت اسناد، این فرایند را گامی ارزشمند در جهت جلوگیری از تخلفات احتمالی و تضییع حقوق مردم برشمرد و گفت: تا پایان آبانماه یک میلون و ۱۰۳ هزار سند توسط بازرسان مورد بررسی قرار گرفته است.

او اظهار کرد: شهروندان اگر شکایتی از دفاتر اسناد رسمی داشته باشند میتوانند به بلوار همت جنوبی اداره کل ثبت ثبت اسناد و املاک فارس مراجعه کنند.

چمن سرا ادامه داد: از هفته گذشته در سامانه سازمان ثبت بحث استعلام اصالت سند مالکیت قرار گرفته و عموم مردم می توانند با مراجعه به سامانه www.ssaa.ir از اصالت سند اطلاع یابند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار