برخی از قوانین مشاغل سخت و زیان آور معضل کارآفرینان است

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه سوء استفاده برخی از قوانین مشاغل سخت و زیان آور به معضل کارآفرینان تبدیل شده، گفت : این امر تاثیر منفی نیز بر فضای کسب و کار استان داشته است.

به گزارش     گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت : با بررسی که در استان کرمانشاه انجام دادیم تقریبا حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد در خواست‌هایی که برای سخت و زیان آور تلقی شدن مشاغل ارائه می‌شود، حکم می‌گیرد.

او گفت : اگر چه کارآفرینان قصد تضییع حقوق کارگران را ندارند، اما باید در این خصوص به نظر کارفرمایان نیز توجه شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه در جلسات شورای گفتگو مصوباتی در زمینه کاهش مشکلات ناشی از مشاغل سخت و زیان‌آور تصویب شده بود، اما این مصوبات اجرایی نشده، گفت: درخواست ما این است هنگام بازدید از واحد‌ها نماینده کارفرمایان نیز حضور داشته باشد و به علاوه قبل از بازدید از کارگاه یا در زمانی که کارگر درخواست خود را به کمیته مشاغل سخت و زیان‌آور می‌دهد، به کارفرما نیز اطلاع‌رسانی شود، زیرا در برخی مواقع کارفرما تا مراحل نهایی از موضوع بی اطلاع است.

او گفت: برخی از عواملی که باعث سخت و زیان آور شدن مشاغل می‌شود می‌تواند در قالب بازدید‌ها به کارفرمایان گوشزد شود، اما متاسفانه شاهد آن هستیم که هیچکدام از مشکلاتی که وجود دارد به کارفرمایان تذکر داده نمی‌شود، اما حکم سخت و زیان آور برای کارگر صادر می‌شود.

 فرهاد مرزی دبیر خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه خواستار تسهیل گری در قوانین مشاغل سخت و زیان آور شد و افزود: این موضوع بار مالی زیادی برای کارفرمایان به همراه دارد.

او افزود: بار مالی قوانین مشاغل سخت و زیان آور برای تامین اجتماعی نیز زیاد است و فردی که در سن ۳۸ تا ۴۰ سالگی بازنشسته می‌شود و در جای دیگری دوباره کار می‌کند، علاوه بر اینکه دو حقوق می‌گیرد جای یک نیروی کار دیگر را نیز اشغال می‌کند.

مرزی خواستار همراهی بیشتر مرکز بهداشت در زمینه بازدید از کارگاه‌ها برای بررسی وضعیت مشاغل سخت و زیان آور شد.

عرفان طاهر پور نماینده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه تمام نظارت‌ها و بازدید‌هایی که در زمینه مشاغل سخت و زیان آور انجام می‌شود بر اساس قانون است، گفت: اگرچه هدف ما همراهی با کارفرمایان است، اما هرگز بر سر سلامت کارگران نیز با کسی معامله نمی‌کنیم.

او گفت: البته رسالت ما پیشگیری از حوادث کار است، نه اینکه منتظر بمانیم اتفاقی برای کارگران رخ دهد و بعد از آن وارد عمل شویم.

 طاهرپور،گفت: با وجود این موارد آمار مشاغل سخت و زیان آور استان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ روند کاهشی داشته است.

حسن عزیزی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه افزود: استان کرمانشاه در زمینه مشاغل سخت و زیان آور جزو سختگیرترین استان‌ها محسوب می‌شود.

او افزود: ۷۰ درصد درخواست‌ها در کمیته بدوی و ۵۰ درصد نیز در کمیته تجدید نظر تایید می‌شود.

عزیزی گفت: متاسفانه آمار تلفات نیروی کار خصوصا در کارگاه‌های ساختمانی بالا است و باید جلوی آن گرفته شود.

هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه هم با بیان اینکه نسبت مشاغل سخت و زیان آور در استان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: نباید اجازه بدهیم سوء استفاده از قوانین مشاغل سخت و زیان آور به یک سیگنال منفی برای فضای کسب و کار استان تبدیل شود و تصور کارآفرینان را از این فضا خراب کند.

حاتمی گفت: اولویت اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور باید اصلاح و پیشگیری مشکلات در فضای کارخانه باشد .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار