عدم اعتماد صنایع استان کرمانشاه به توان دانشگاه‌ها

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه گفت : عدم اعتماد صنایع استان به توان دانشگاه‌ها یکی از عواملی است که پژوهش‌های ما را چندان به سمت کاربردی شدن پیش نبرده است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،رضا همتی معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه با بیان اینکه در سال‌های اخیر سیاست سوق دادن پژوهش‌ها به سمت کاربردی شدن در دانشگاه‌های ایران مورد توجه قرار گرفته، گفت : تلاش‌های انجام شده در این سالها، هرچند کمک کرده درصد بیشتری از پژوهش‌ها به سمت کاربردی شدن پیش برود، اما هنوز با نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم.

او گفت : متاسفانه هنوز ارتباط بین دانشگاه با جامعه و صنعت در کشور ما و بویژه در استانی مانند کرمانشاه به جایی نرسیده که پژوهش‌ها و پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی و دکتری را برای حل مشکلات جامعه و صنعت بنویسیم.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه با تاکید براینکه باید مرکزی باشد که بتواند نقش ارتباط دهنده‌ای بین دانشگاه و صنعت و جامعه داشته باشد، گفت: این مرکز می‌تواند مشکلات جامعه و صنعت را به دانشگاه‌ها عرضه کند تا آن‌ها نیز با پژوهش برای رفع این مشکلات گام بردارند.

او گفت: درحال حاضر صنایع ما اگر مشکلی داشته باشند، حل آن را یا به شرکت‌های پیمانکاری واگذار می‌کنند و یا به فراخوان می‌گذارند که بواسطه بروکراسی‌های اداری که در فراخوان‌ها وجود دارد، پژوهشگران دانشگاهی چندان خود را گرفتار این پیچ و خم‌های اداری و هدر رفت انرژی در این راه نمی‌کنند.

همتی گفت: در کشور‌های اروپایی این صنایع هستند که برای رفع مشکلاتشان به سراغ دانشگاه‌ها می‌روند، اما در کشور ما ۹۹ درصد از پژوهش‌های کاربردی ما پژوهش‌هایی هستند که در آن دانشگاه‌ها به سراغ صنایع رفته‌اند.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی کرمانشاه یکی از مشکلاتی کنونی پژوهش‌های دانشگاهی را هم عدم انطباق آن‌ها با وضعیت کنونی صنعت کشور خواند و گفت: برخی از پژوهش‌هایی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دکتری و یا حتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها انجام می‌دهند، پژوهش‌هایی است که مربوط به علم روز صنعت است و بیشتر می‌تواند راهگشای مشکلات صنایع کشور‌های اروپایی باشد.

او گفت: صنعت ما نزدیک به ۲۰ سال از علم روز دنیا فاصله دارد و برای همین اغلب پژوهش‌هایی که نوشته می‌شود برای ۲۰ سال آینده صنعت کشور بدرد می‌خورد.

او یکی از دلایل بی‌توجهی صنایع کرمانشاه به دانشگاه‌ها را عدم اعتماد آن‌ها به توان دانشگاه‌ها دانست و گفت: دانشگاه‌های ما توان رفع بسیاری از مشکلات صنایع را دارند و تاکنون هم در پروژه‌های تقاضا محوری که به ما داده‌اند، پژوهش‌های کاربردی و کارگشای خوبی انجام داده‌ایم، پس صنایع باید به توان دانشگاه‌ها اعتماد کنند .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار