سهم نیم درصدی پژوهش از بودجه کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه بااشاره به سهم نیم درصدی پژوهش از بودجه کشور، گفت: باید بودجه پژوهش در کشور ما به استاندارد یک تا یک و نیم درصد برسد.

دانشگاه ازاد به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، جهانشیر امینی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد استان که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، با تاکید بر لزوم اثربخشی پژوهش، گفت: در حال حاضر در کشور ما در زمینه پژوهش مشکلات زیادی وجود دارد، از جمله این که اعتبار پژوهشی کشور تنها نیم درصد است و این در کشور‌های پیشرفته بین ۲ تا دو و نیم درصد در نظر گرفته شده است.

او گفت: کشور کره جنوبی بالاترین بودجه اختصاصی پژوهش را در دنیا دارد و شاهد تاثیر آن بر زندگی مردم، رشد فناوری، فرهنگ، علوم اجتماعی، اقتصاد، الکترونیک و مهندسی این کشور هستیم، بنابراین در وهله اول باید بودجه پژوهش در کشور ما به استاندارد یک تا یک و نیم درصد برسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه سیاست گذاری درست در حوزه پژوهش، توانمندی مدیران و حضور بخش خصوصی را سه بازوی توسعه کشور و اثر بخشی پژوهش عنوان کرد و گفت: به دنبال این هستیم برنامه استراتژیک برای بخش پژوهش دانشگاه طراحی و عملیاتی کنیم و طبق این برنامه سهم اعضای هیئت علمی، گروه‌ها، دانشکده‌ها و تمامی عوامل موثر تعیین شود تا پژوهش جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

او همچنین با تاکید بر اهمیت بهره وری از تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی و سخت افزاری در توسعه پژوهش گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از نظر تجهیزات و امکانات پژوهشی ظرفیت بسیار بالایی دارد و این امر در واحد کرمانشاه نیز حائز اهمیت است و طبق طرح جدید معاونت پژوهش در سازمان مرکزی، آزمایشگاه‌های موجود در واحد‌ها و مراکز کشور در حال شبکه سازی و سایت شدن است و باید سعی کنیم با مدیریت تجهیزات و به روز رسانی آن‌ها در رونق پژوهش موثر باشیم.

آوات طاهرپور رئیس بنیاد نخبگان استان کرمانشاه نیز در این مراسم گفت: باید اهداف خود را بر اساس پیشرفت علم تبیین کنیم که این امر با سرمایه گذاری در مسیر توسعه امکان پذیر است.

او عنوان کرد: در ادبیات کهن کشور ما، "توانا بود هر که دانا بود" یک اولویت بوده، در آموزه‌های دینی نیز "العلم سلطان" مطرح است، یعنی علم و دانش راس همه امور است و در کشور‌های اروپایی نیز اصطلاح" علم قدرت است" شعار مهمی است که نشات گرفته از تمدن اسلامی است و تمامی این‌ها بر جایگاه علم در تمدن‌های مختلف تاکید دارد.

رئیس بنیاد نخبگان استان کرمانشاه ادامه داد: در زمانی کشور‌های پیشرفته از جمله اروپای غربی، آمریکا و ژاپن مثلثی را تشکیل دادند و در امر پژوهش سرمایه گذاری کردند و نتیجه آن را نیز امروز شاهدیم. خوشبختانه امروز جمهوری اسلامی نیز در این راستا خوب عمل می‌کند.

طاهر پور با بیان اینکه دانشگاه‌های ما منبع استعداد‌های برتر هستند و اگر استعداد‌های برتر درست پرورش یابند منبع ایجاد نخبگان خواهند بود، گفت: استان کرمانشاه از نقاط پر ظرفیت در زمینه پرورش نخبگان است و در آینده شاهد ظهور این نخبگان در کشور و جهان خواهیم بود.

او به نگرانی‌های مقام معظم رهبری در زمینه بهره گیری ناصحیح از نیرو‌های توانمند که سرمایه اصلی کشور هستند و در نهایت جلوگیری از خروج نخبگان از کشور هم اشاره کرد و گفت: به منظور پاسخگویی به نگرانی‌های مقام معظم رهبری بنیاد ملی نخبگان کشور در سال ۸۳ تاسیس شد و در سال ۸۹ نیز شاهد تاسیس این بنیاد در کرمانشاه بودیم.

انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.