پورابراهیمی در همایش ملی اصلاح قوانین نظام پولی و بانکی کشور مطرح کرد؛

سیستمی برای پاسخگویی رئیس بانک مرکزی به مجلس وجود ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: سیستمی برای پاسخگویی رئیس بانک مرکزی به مجلس شورای اسلامی وجود ندارد و سوالاتی که برای نمایندگان پیش می‌آید از وزیر اقتصاد پرسیده می‌شود.

سیستمی برای پاسخگویی رئیس بانک مرکزی به مجلس وجود نداردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا پورابراهیمی در نشست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح اصلاح نظام بانکداری گفت: بررسی و اصلاح این طرح پیش‌تر هم در دستور کار کمیسیون اقتصادی بود، اما به دلیل کمبود وقت تصویب نشد و به مجلس فعلی رسید.

او افزود: من به جهت اهمیت موضوع پیش تعدادی از مراجع تقلید رفتم و گزارشات بانکداری را به آنها تقدیم کردم که اصلاح آن مورد حمایت مراجع بود.

پور ابراهیمی تصریح کرد: این طرح در حال حاضر دوشوری است، به این معنی که هنوز می‌توان نقطه نظرات جدید را به آن اضافه کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر بانک مرکزی به صورت مستقل عمل کند بسیاری از مشکلات پیش نمی‌آید، اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده، مشخص شد ضعف بانک مرکزی ضعف یک سازمان نظارتی است، بنابراین نخستین هدف، استقلال بانک مرکزی بوده اما  تا جایی که امکان آن مهیا باشد، دومین بحث منافع شخصی  است که مقرر شد افرادی که هیئت رئیسه فعالیت می‌کنند تا اتمام  ماموریتشان و تا مدت زمان مشخصی نباید در بانک مرکزی فعالیت کنند.

پورابراهیمی تصریح کرد: در حال حاضر سیستمی برای پاسخگویی رئیس بانک مرکزی به مجلس شورای اسلامی وجود ندارد و سوالاتی که برای نمایندگان پیش می‌آید از وزیر اقتصاد پرسیده می‌شود، اما طبق قانون جدید باید رئیس بانک مرکزی مستقیما به نمایندگان ملت پاسخگو باشد، البته بخش‌هایی در قانون جدید مطرح شده که ضمانت اجرا ندارد که باید به آن رسیدگی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: اصلاحات حوزه نظارت بر فعالیت بانک مرکزی آخرین نکته این طرح است، اگر بخواهیم اجرای احکام حوزه نظارت بر فعالیت بانک مرکزی عملیاتی شود، نیازمند سازمان مستقل هستیم  و انتظار ما از مراکز تخصصی این است که نظرات خود را اعلام کنند، پیش بینی می‌کنیم که با اصلاح قانون بانکداری کشور تحولات زیاد در اقتصاد کشورمان رخ خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار