حق‌پناه در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نخست‌وزیر عراق باید با ائتلاف دو یا سه فراکسیون حزبی انتخاب شود

کارشناس مسائل منطقه گفت: نخست وزیر هر فردی باشد، به ناچار باید به ائتلاف دو یا سه فراکسیون حزبی انتخاب شود.

انتخاب نخست وزیر عراق با ائتلاف میان فراکسیون های مجلسجعفر حق پناه کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تحولات اخیر عراق، گفت: هیچ حزبی در مجلس عراق فراکسیون برتر نیست و اکثریت نسبی دارد، همچنین  ائتلاف سائرون فقط تعداد بیشتری نماینده دارد اما نمی‌تواند به تنهایی نخست‌وزیر معرفی کند.

او افزود: بنابراین نخست‌وزیر هر فردی باشد، به ناچار باید با ائتلاف دو یا سه فراکسیون حزبی انتخاب شود و همین هم باعث می‌شود که دولت بعدی مثل دولت عادل عبدالمهدی بسیار شکننده باشد. 

کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: وضعیت شکنندگی پارلمان باعث می‌شود که دولت هم وضعیت شکننده‌ای پیدا کند، اگر هم عضو هیچ فراکسیونی نباشد و مستقل باشد مشکل دیگری پیش می‌آید که عملاً حمایت هیچ حزبی را در مجلس ندارد.

حق پناه با اشاره به انتخابات پارلمانی عراق، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که در هر حالت، عراق تا انتخابات پارلمانی بعدی باید یک دوران پر از بی‌ثباتی را پشت سر بگذارد و از آن جایی که چشم‌انداز ائتلاف احزاب هم روشن نیست، احتمالاً این وضعیت ادامه‌دار خواهد بود.

او درباره وضعیت گروه‌های تروریستی داعش در عراق، یادآور شد: بستر اجتماعی نارضایتی‌هایی که در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ منجر به ظهور داعش شد به طور کامل از بین نرفته است و می‌توان انتظار داشت که برخی گرایش‌های متمایل به داعش همچنان باقی مانده باشد.

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: البته بعید است که داعش امکان بروز و ظهور جدی پیدا کند، اما همچنان به عنوان کانون بالقوه ناامن‌سازی عراق به ویژه در مناطق هم مرز با سوریه و اردن وجود دارد.


بیشتر بخوانید: برملا شدن راز ناآرامی‌های عراق / علت واقعی حمله به کنسولگری ایران چه بود؟ + فیلم


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار