حق پناه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ترامپ می‌خواهد بخشی از نیروهای آمریکایی را تا سال آینده از افغانستان خارج کند

کارشناس مسائل منطقه گفت: برای ترامپ مهم است که بخشی از نیروهایش را تا سال آینده از این کشور خارج کند، چون این بخشی از شعار‌های انتخاباتی او بود.

ترامپ می‌خواهد بخشی از نیروهای آمریکایی را تا سال آینده از افغانستان خارج کندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، جعفر حق پناه استادیار مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهداف سفر پنهانی ترامپ به افغانستان اظهار کرد: مسئله توافق آمریکا با طالبان موضوعی تازه نیست، در حال حاضر مذاکراتی به صورت علنی و رسمی شروع شده و هنوز هم به هیچ نقطه روشنی نرسیده است؛ حتی در مقاطعی مانند دور قبلی، مذاکرات کاملاً قطع شد.

او ادامه داد: بنابراین نمی‌توانیم تلقی کنیم که آقای ترامپ آمده است تا الآن توافقی با طالبان داشته باشد و اگر هم این توافق صورت بگیرد در کابل نخواهد بود به ویژه که باید توجه داشت این مذاکرات مجددا بعد از یک وقفه دو ماهه تازه شروع شده است و هنوز مسئله بسیار مهمی مثل برقراری آتش‌بس یا آغاز مذاکرات بین‌الافغانی اصلاً در دستور کار قرار نگرفته است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که این مسئله به دلیل اختلاف جدی سه طرف یعنی آمریکا، دولت افغانستان و طالبان و همینطور منافع و فشاری که سایر قدرت‌های منطقه‌ای می‌توانند به این روند وارد کنند به این زودی‌ها به نتیجه‌ای برسد و نمی‌شود آقای ترامپ را به این موضوعات تقلیل داد و صرفاً از این زاویه نگاه کرد.

او افزود: چهار موضوع در دستور کار مذاکرات است که  تنها درمورد دو موضوع آن توافقات کلی صورت گرفته است و هنوز ما از متن نهایی آن خبر نداریم. آن دو موضوع بحث تضمین‌های طالبان در توافق با آمریکا مبنی بر اینکه تهدیدی برای منافع کشور و متحدان آمریکا  نخواهند بود و با دشمنان او مانند القاعده همکاری نخواهند کرد است، اما این دو موضوع نمی‌تواند مبنای توافق باشد، چون باید آن دو موضوع دیگر هم مشخص شود که نشده است.

کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: در واقع سفر ترامپ می‌توانست در این راستا باشد که دولت افغانستان یک سری اطمینان خاطر‌هایی نسبت به آینده مذاکرات بدهد و همین طور موضوع نحوه ساماندهی خروج نیرو‌های آمریکایی و بقیه نیرو‌های ائتلاف از افغانستان که فرمول پیچیده‌ای دارد. طبیعتاً هیأت حاکمه آمریکا نمی‌خواهد و نمی‌تواند تمام دستاورد‌هایی را که در طول این ۱۸ سال با تلفات و هزینه بسیار زیادی در این کشور بدست آورده است یکباره با خروج نیروهاش به دست خودش از بین ببرد، این وضعیت پیچیدگی‌های خاصی دارد.

حق پناه ادامه داد: ولی آمریکایی‌ها در عین حال مایل هستند که سربلند و با کارنامه نسبتاً پرباری از افغانستان خارج شوند و طبیعتاً رسیدن به این هدف با دشواری‌های زیادی همراه است، حتی در داخل خود آمریکا هم بسیاری مخالف هستند. به همین دلیل می‌بینیم که رفت‌وآمد مقامات بلندپایه آمریکایی به کابل زیاد است، قبل از این هم ما شاهد حضور مایک پنس، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، وزیر خارجه، وزیر دفاع، رئیس شورای امنیت ملی بودیم، البته انجام این سفر‌ها به حل و فصل نهایی منجر نخواهد شد چراکه این موضوع زمان‌بر خواهد بود و برای طرفین برد‌ها و باخت‌هایی را به همراه دارد.

او با اشاره به شکست‌های قبلی ترامپ در عرصه سیاست خارجی خاطرنشان کرد: اینکه نظامیان آمریکایی در چه مقطع زمانی و به چه صورت خارج شوند هنوز مشخص نیست. برای ترامپ مهم است که بخشی از نیروهایش را تا سال آینده از این کشور خارج کند، چون این بخشی از شعار‌های انتخاباتی او بود که می‌تواند به عنوان دستاوردی برای او محسوب شود و در نهایت به عنوان شعار‌های انتخاباتی جدیدش هم از آنها استفاده کند.

گفتنی است به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از بازدید غیرمنتظره دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از پایگاه نیرو‌های آمریکایی در افغانستان، طالبان روز جمعه اعلام کرد آماده از سرگیری مذاکرات صلح با واشنگتن است. پیش از این رویترز اعلام کرده بود مقامات طالبان اواخر هفته گذشته با آمریکایی‌ها در دوحه -پایتخت قطر- دیدار کرده و از احتمال از سرگیری مذاکرات صلح خبر داده بودند.

ترامپ در این سفر با اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان هم گفتگو کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که مذاکرات صلح با طالبان را از سر گرفته، چراکه اعتقاد دارد این گروه خواستار دستیابی به توافق صلح با آمریکاست.ترامپ تأیید کرده است که قصد دارد تعداد نیرو‌های آمریکایی در افغانستان را به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار