معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

با رعایت موازین بهداشتی از شیوع بیماری آنفولانزا جلوگیری کنیم/تاکنون هیچ فوتی در رابطه با آنفولانزا در استان اردبیل نداشتیم

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: با توجه به شروع فصل سرما و احتمال شیوع بیماری آنفلولانزا، رعایت موازین بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلاء به بیماری ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بابک نخستین، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: با توجه به شروع فصل سرما و احتمال شیوع بیماری آنفولانزا، رعایت موازین بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلاء به بیماری ضروری است.

او افزود: بیماری آنفلوانزا یک بیماری تنفسی حاد واگیر است که عامل آن ویروس‌های آنفولانزا می‌باشد و بیماری آنفلوانزا در تمامی طول سال رخ می‌دهد، اما معمولا بیشترین زمان شیوع آن در ماه‌های سرد سال و اوج آن در زمستان است که از مهمترین علایم بیماری تب و لرز، سرفه، درد گلو، بیحالی، درد‌های عضلانی و مفصلی، آب ریزش از بینی یا گرفتگی بینی می‌باشد ویروس‌های آنفلوانزا به طور عمده از طریق هوا (ذرات ریز تنفسی آلوده) توسط سرفه و عطسه کردن فرد بیمار منتقل می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: جهت پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا در استان همچون سال‌های گذشته اقدامات اساسی به منظور حساس سازی و آمادگی سیستم بهداشتی درمانی صورت گرفته که می‌توان به مهمترین آن‌ها از جمله برگزاری جلسات آموزشی برای پرسنل بهداشتی درمانی جهت حفظ آمادگی مقابله با بیماری، آموزش و اطلاع رسانی عموم، تقویت همکاری‌های درون بخشی و برون بخشی، تامین ملزومات نمونه برداری، واکسن، دارو و وسایل حفاظت فردی اشاره کرد.

نخستین گفت: در طول امسال از ۴۶ نفر موارد علامتدار بستری در بیمارستان‌های استان از نظر آنفلوانزا نمونه برداری شده که فقط یک مورد مثبت گزارش شده است و خوشبختانه تاکنون در استان مورد فوتی نداشتیم.

او اضافه کرد: با رعایت و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان از ابتلاء به بیماری آنفلوانزا پیشگیری کرد:

هنگام عطسه و سرفه، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید.

دست‌های خود را مکرراً و به طور مرتب با آب و صابون بشویید.

اگر علایم آنفلوانزا دارید حداقل ۲ متر از سایر افراد فاصله بگیرید.

هنگام بیماری از دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری نمایید.

اگر علائم آنفلوانزا دارید در خانه بمانید، استراحت کنید، مایعات گرم مصرف کنید و از حضور در مدرسه، محل کار یا مکان‌های پرجمعیت خودداری نمایید.

در صورتیکه علائم بیماری شدت یافت، به نزدیکترین مراکز بهداشتی درمانی یا پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام/ح

پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا در استان اردبیل

برچسب ها: بهداشت ، آنفولانزا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.